belasting door medeeigendom

wjac
Topic Starter

belasting door medeeigendom

#1 , 24 jun 2010 10:55

Mijn broer en ik kochten samen twee huizen . Een huis heeft een KI van 500eur het andere van 510eur.De samenaankoop gebeurde omdat de twee huizen op een kavel stonden.Volgens de notaris was er geen enkel probleem.
Mijn broer woont in een,ik in het andere. Nu voor de belastingsaangifte kan ik alleen een vierde van de som van de twee KI (500+510=1010) =252,5eur onder KI eigen woning (1100) inbrengen . De andere helft(252,5)moet ik plaatsen onder 1106 , volgens de belasingen huur ik dat deel van mijn broer. Mijn broer zit juist in hetzelfde geval. Beiden betalen we dus ieder inkomstbelasting op de helft van ons huis waarin we zelf wonen omdat we deze in gemeenschap aangekocht hebben. Is dit juist ? Kan men dit omzeilen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 24 jun 2010 17:39

Aangezien u van het huis dat u niet zelf bewoont voor 50 percent eigenaar bent moet u de helft van dat K.I. inderdaad aangeven onder code 1106. En hetzelfde geldt omgekeerd ook voor uw broer (want hij bezit de helft van het huis waarin u woont). Klopt dus.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wjac
Topic Starter

#3 , 24 jun 2010 20:13

toch niet echt eerlijk, nu gaat het nog met een laag KI. Maar wat als men beslist de voledige huur te belasten.
Ik weet van iemand die een huis bezit maar er niet woont, maar ergens anders een huurt mag het KI van zijn woning die hij verhuurt als zijn KI eigenwoonst inbrengen(1100)

Reclame

roharro

#4 , 24 jun 2010 22:25

toch niet echt eerlijk, nu gaat het nog met een laag KI. Maar wat als men beslist de voledige huur te belasten.
Ik weet van iemand die een huis bezit maar er niet woont, maar ergens anders een huurt mag het KI van zijn woning die hij verhuurt als zijn KI eigenwoonst inbrengen(1100)
Dat is waarschijnlijk omdat hij wegens beroepsredenen is moeten verhuizen.
Waarom niet eerlijk? Dat is toch voor iedereen zo?
Alle woningen die je niet zelf bewoont moet je onder code 1106 aangeven. In uw geval slechts de helft van het KI omdat het in onverdeeldheid is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lucgescheiden

#5 , 25 jun 2010 03:21

Zo dit verlies nog zou oplopen, is het oprichten van een patrimonium vennootschap dan voordeliger dan uit onverdeeldheid te treden?
Handige documenten voor Personenrecht

wjac
Topic Starter

#6 , 25 jun 2010 09:52

Het oprichten van een venootschap voor twee kleine huisjes die je dan nog zelf bewoont lijkt mij een dure zaak.De notaris had ons beter moeten inlichten over het feit dat de aankoop onder dit systeem deze gevolgen had waarschijknlijk wist hij het zelf ook niet.Wij wisten het ook niet.Wij hebben ook geen huurcontract met mekaar,je moet het maar allemaal weten.

JPV

#7 , 25 jun 2010 11:39

Het oprichten van een venootschap voor twee kleine huisjes die je dan nog zelf bewoont lijkt mij een dure zaak.De notaris had ons beter moeten inlichten over het feit dat de aankoop onder dit systeem deze gevolgen had waarschijknlijk wist hij het zelf ook niet.Wij wisten het ook niet.Wij hebben ook geen huurcontract met mekaar,je moet het maar allemaal weten.
ik hoop voor jullie dat geen enkel van jullie een lening aangeeft op de post 1370?

wjac
Topic Starter

#8 , 25 jun 2010 12:20

Neen wij hebben geen lening aangegaan op 1370. Wat zouden de gevolgen zijn? Wij betalen mekaar ook geen huur, zou nogal te gek zijn!

JPV

#9 , 25 jun 2010 16:59

Neen wij hebben geen lening aangegaan op 1370. Wat zouden de gevolgen zijn? Wij betalen mekaar ook geen huur, zou nogal te gek zijn!
dat zou je gewoon niet mogen doen :)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”