Beroepskosten: woonwerkverkeer combineren met bedrijfswagen

MadMax
Topic Starter

Beroepskosten: woonwerkverkeer combineren met bedrijfswagen

#1 , 04 jul 2010 16:07

Ik lees op internet dat het niet aan te raden is om woonwerkverkeer als werkelijke beroepskost te bewijzen (middels de forfait t.b.v. 0,15 EUR per km) indien men een bedrijfswagen heeft.

Is dit correct?

Ik wens een afstand van ongeveer 100 km in te brengen in woonwerkverkeer, dit gecombineerd met het hebben van een bedrijfswagen dewelke à rato van 7.500 km is belast als voordeel van alle aard door de werkgever.

Is dit problematisch ?? Of kan ik dit zonder problemen doen ?? Graag jullie advies/suggesties.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
neira

#2 , 18 aug 2010 10:41

Dit doe je beter niet, omdat dan het voordeel alle aard zal berekend worden op het aantal km's dat je hebt gebruikt voor bewezen kosten. Vandaar dat het overal (terecht) wordt afgeraden.

MadMax
Topic Starter

#3 , 18 aug 2010 12:27

Dank. Had deze raad inderdaad gekregen.

Reclame

Creatief

#4 , 18 aug 2010 12:58

Hoe kom je er in godsnaam bij het woonwerkverkeer als werkelijke beroepskost in te brengen? Op het einde van het belastingsjaar staan deze voordelen op je loonstaat. Ik denk dat het helemaal géén zin heeft om nog andere beroepskosten in te brengen. Met een pc (misschien ook gekregen van de werkgever + GSM), wat vaklectuur, een beetje kantoorbenodigdheden zal je zeker niet boven je forfait uitkomen.
Zo is het bij ons althans. Mijn partner kan geen werkelijke beroepskosten inbrengen. Voor mezelf heb ik wel de wereklijke beroepskosten ingebracht.

neira

#5 , 18 aug 2010 13:31

Mijn partner kan geen werkelijke beroepskosten inbrengen.
Werkelijke beroepskosten kan je altijd inbrengen. In bovenstaand geval zou dit voor een bedrag zorgen dat groter is dan het forfait, maar onrechtstreeks is dit toch nadelig wegens een nadelige herberekening van het VAA.

MadMax
Topic Starter

#6 , 18 aug 2010 14:14

Mijn partner kan geen werkelijke beroepskosten inbrengen.
Werkelijke beroepskosten kan je altijd inbrengen. In bovenstaand geval zou dit voor een bedrag zorgen dat groter is dan het forfait, maar onrechtstreeks is dit toch nadelig wegens een nadelige herberekening van het VAA.
Inderdaad, dat was de achterliggende gedachte.

krisss

#7 , 24 jan 2012 10:33

Indien ik mijn werkelijke kosten bewijs m.b.t. het woon-werkverkeer met de bedrijfswagen, moet ik dan op mijn aangifte spontaan het voordeel alle aard van de loonfiche (berekend op 7500 km) verhogen op mijn (berekend op de werkelijke km)? Of mag ik gewoon afwachten op reactie van de belastingcontoleur? En kan ik in dit laatste geval nog afstappen van mijn werkelijke beroepskosten?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”