SSV op hypothecair mandaat fiscaal aftrekbaar?

Heezy
Topic Starter

SSV op hypothecair mandaat fiscaal aftrekbaar?

#1 , 08 jul 2010 20:17

Hey,

onze lening die we in 2009 zijn aangegaan bestaat voor het grootste deel uit een hypothecair krediet, het andere deel uit een hypothecair mandaat. Bv. 100.000€ in hypothecair krediet en 50.000€ in hypothecair mandaat.
Voor beide delen zijn we ook een SSV aangegaan (dus 2 SSV's, moest voor elk deel apart opgesteld worden).

Ik weet dat het deel in hypothecair mandaat niet fiscaal aftrekbaar is. Maar de SSV op het deel in hypothecair mandaat, mag ik dat fiscaal aftrekken?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 jul 2010 20:49

Beste ,

eigenlijk zou de intrest en de aflossingen van de lening met hypotheek voldoende moeten zijn voor de mximale aftrek van de woonbonus. (code 1370)
Eigenlijk wordt een SSV niet meer afgetrokken. Vanaf de 1e keer dat men een SSV in mindering brengt , zijn eventuele uitkeringen ( wat we niet hopen) belastbaar. De enkele euro's die je nu verliest wegen daar niet tegen op. Volgend jaar heb je de SSV zeker niet meer nodig voor maximum profijt.

Wanneer je toch wenst dat de SSV meegeteld worden , moet je de SSV van de lening met hypotheek vermelden in code 1371. De andere SSV in code 1353.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Heezy
Topic Starter

#3 , 08 jul 2010 21:08

Bedankt voor je antwoord.

Onze eerste afbetaling van het woonkrediet was pas in december 2009, dus onze korf van 2770€ pp is bijlange na niet vol. Daarom dat ik de SSV mee daaronder wil brengen om zoveel mogelijk terug te trekken.

Dus de SSV genomen op het hypothecair mandaat gedeelte, mag ook fiscaal afgetrokken worden? En dit moet in code 1353 of mag dit ook in code 1371?

Reclame

wanton

#4 , 08 jul 2010 21:54

SSV van gedeelte met mandaat komt in 1353.

1370 & 1371 is bestemd voor en beperkt tot het gedeelte dat gedekt is door een hypotheek.
Toet-anch-Amon

Heezy
Topic Starter

#5 , 08 jul 2010 22:02

Ok bedankt!

Heezy
Topic Starter

#6 , 09 jul 2010 18:56

Hey Wanton,

op een ander forum had ik dit antwoord gekregen:
Ik heb daarnet contact opgenomen met mijn notaris en de dienst belastingen in Brussel(tel.02/5725757)en daarbij krijg ik dezelfde antwoorden.Hypothecair mandaat en de SSV daarop zijn NIET fiscaal aftrekbaar.
Kan je dit bevestigen?

wanton

#7 , 09 jul 2010 19:49

SSV voor een lening met mandaat is niet aftrekbaar binnen de woonbonus , dat is waar.
Maar is eventueel wel aftrekbaar in code 1353 , di. bij de groep 'langetermijnsparen.' Wanneer bovendien het pakket van woonbonus volzet is , komt het langetermijnsparen ook niet meer in aanmerking. Maar ik heb begrepen uit uw berichten dat dat voor U nog juist wel het geval is. Dus : ssv in code 1353
Toet-anch-Amon

Heezy
Topic Starter

#8 , 28 jul 2010 13:43

Ok bedankt Wanton. (was op verlof)

erwin.devlieger

#9 , 02 aug 2010 11:52

SSV voor een lening met mandaat is niet aftrekbaar binnen de woonbonus , dat is waar.
Maar is eventueel wel aftrekbaar in code 1353 , di. bij de groep 'langetermijnsparen.'
M.i. wordt hier een verkeerde informatie verstrekt.

De premie van de SSV alsook de kapitaalsaflossing van een lening welke slechts is gewaarborgd is door een hypothecair mandaat of volmacht zijn NOOIT aftrekbaar; niet onder de rubriek bouwsparen, recentelijk omgevormd tot woonbonus en niet onder de rubriek lange termijnsparen.

Je kan deze info trouwens ook nalezen op: http://koba.minfin.fgov.be/commande/pdf ... g_2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; , pag.: 84 de brochure welke door de fiscale administratie wordt verspreid om belastingplichtigen wegwijs te maken inzake de "woningfiscaliteit".

Mvg
Erwin

wanton

#10 , 02 aug 2010 15:22

Erwin ,

uw opmerking deed mij even opschrikken.
Ik heb dus eea herlezen in oa. de Belastingalmanak , in de toelichting 'deel 1' die bij de belastingbrief was en andere info , maar ik blijf bij mijn bewering.
Een verzekering voor een lening voor een woning die niet voldoet aan de voorwaarden voor de woonbonus ( na 1/1/2005 , code 1371) of de verhoogde aftrek van bouwsparen (voor 1/1/2005, code 1351) komt wel in aanmerking voor de gewone aftrek van het langetermijnsparen ( code 1353). Natuurlijk alleen als de zgn. korf reeds volzet is , komt 1353 niet meer in aanmerking.
Ik heb dat principe al meerdere jaren toegepast. Bovendien heb ik enkele simulaties uitgevoerd met het belastingprogramma van Kluwer. Die passen dergelijke aftrek wel degelijk toe.

Groeten
Toet-anch-Amon

erwin.devlieger

#11 , 02 aug 2010 16:33

Beste,

Voor de catalogering van het begrip "hypothecaire lening" verwijs ik naar de Parlementaire vraag van Mevrouw Pieters van 12/11/2003 waarin de Minister van Financiën nogmaals herhaald (zoals reeds in eerder gestelde PVen) dat er geen sprake kan zijn van enige belastingvermindering, noch voor bouwsparen, noch voor lange termijnsparen indien de hypothecaire lening niet is gedekt door een hypothecaire inschrijving.
Een hypothecaire volmacht of mandaat kan derhalve nooit aanleiding geven tot enige belastingvermindering voor de kapitaalsaflossingen van een lening gedekt door een SSV.

Ik begrijp dat het hierna aanghaalde antwoord op de parlementaire vraag niet voor elke forumbezoeker dagelijkse kost is maar wil het toch zeker vermelden.

Mvg.
Erwin

Parlementaire vraag

VRAAG 03/153

Vraag nr. 153 van mevrouw Pieters dd. 21.11.2003

Vr. en Antw., Kamer, 2003-2004, nr. 20, blz. 2910-2914

Kapitaalaflossingen - Interesten - Hypothecair mandaat of belofte

VRAAG

Al dan niet om louter fiscale redenen worden door de financiële instellingen leningen aan loontrekkers toegestaan voor het bouwen of voor het in nieuwe staat verwerven van een private woning. Die leningen zijn geheel of gedeeltelijk gewaarborgd door een notarie ¨le volmacht tot het nemen van een hypothecair mandaat of een hypotheekbelofte.

1.

a) Komen de daaruit voortvloeiende "kapitaalsaflossingen " thans nog in aanmerking voor een belastingvrijstelling?

b) Zo neen, waarom niet (meer)?

2.

a) Komen de betaalde "interesten" voortaan ook nog in aanmerking voor:

de gewone interestaftrek;
de "bijkomende" interestaftrek?
b) Zo neen, om welke wettige redenen telkens niet (meer)?

3. Onder al welke gecodeerde rubrieken van het aangifteformulier inzake personenbelasting over de aanslagjaren 2002 en volgende dienen dergelijke kapitaalsaflossingen en de betaalde interesten respectievelijk te worden ingevuld en/of eventueel spontaan tot een of andere breuk fiscaal te worden herleid of beperkt?

4. A)

a) Kunnen de belastingadministraties de in de notarie ¨le akten vastgelegde verhoudingen of gesplitste leningbedragen tussen enerzijds de kredietopening die gewaarborgd is door een effectieve hypothecaire inschrijving en anderzijds de lening die slechts gewaarborgd is door een hypothecair mandaat fiscaal aanvechten of juridisch betwisten?

b) Zo ja, op grond van welke wettelijke en/of reglementaire bepalingen?

c) Welke eventuele wijzigingsmodaliteiten en rechtsmiddelen moeten door de taxatieambtenaren hiertoe telkens zorgvuldig worden aangewend?

B)

a) Hebben de belastingplichtigen wanneer zij een hypothecaire lening aangaan uit belastingoogpunt steeds de vrije keuze in de gehanteerde formule of verdeelsleutel (= inschrijving en/of mandaat)?

b) Mag de fiscus hierbij zonodig opportuniteitscontroles doorvoeren?

5.

a) Welke hypothecaire combinatieformules of splitsingen (= inschrijvingen of beloftes) vormen voor de belastingplichtigen de "voordeligste" fiscale keuze inzake belastingvrijstelling van de kapitaalsaflossing en/of inzake interestaftrek en zijn volgens de fiscale wetgeving perfect toelaatbaar?

b) Welke specifieke fiscale begrenzingen al dan niet geheel of gedeeltelijk beperkt tot het gei¨ndexeerd kadastraal inkomen van de bouwgrond en/of van het nieuw privaat woonhuis worden er eventueel wettelijk allemaal ingesteld?

c) Kunnen de belastingplichtigen - die niet over internet beschikken - eventueel altijd tijdens de kantooruren of op afspraak bij de taxatiedienst terecht om simulatieberekeningen te laten uitvoeren en zo neen, waarom niet?

6. Kan u op principieel vlak, punt per punt, uw algemene praktische ziens- en handelwijze meedelen in het licht van zowel de actuele wettelijke en reglementaire bepalingen van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 als van een performant en klantvriendelijk belastingbestuur?

ANTWOORD (minister van Financiën, 10.02.2004)

Zoals reeds is verduidelijkt in de antwoorden op de parlementaire vragen nr. 144 van 9 november 1995, nr. 145 van 25 november 1996 en nr. 792 van 23 januari 1998, mag de verruiming van het begrip hypothecaire lening tot een hypothecaire volmacht of belofte in de de zin van artikel 2 van de wet van augustus 1992 op het hypothecair krediet, niet worden doorgetrokken op het vlak van de personenbelasting.

Voor de toepassing van de belastingverminderingen met betrekking tot de kapitaalaflossingen van hypothecaire leningen en de interestaftrekken betekent dat het volgende.

A. Inzake de belastingvermindering voor kapitaalaflossingen

Voor de toepassing van de in de artikelen 1451, 3°, en 14517, 2°, van het Wetboek der inkomstenbelastingen 1992 (WIB 1992) vermelde verminderingen voor het lange termijnsparen en het bouwsparen is inzonderheid vereist dat de lening door een effectieve hypothecaire inschrijving is gewaarborgd.

Kapitaalaflossingen van leningen waarvoor geen dergelijke hypothecaire inschrijving is genomen, maar die slechts gewaarborgd zijn door een notariële volmacht tot het nemen van een hypotheek (hypothecair mandaat of hypotheekbelofte), worden bijgevolg niet voor die verminderingen in aanmerking genomen.

Wanneer een lening gedeeltelijk door een hypothecaire inschrijving en gedeeltelijk door een hypothecair mandaat of hypotheekbelofte gewaarborgd is, worden alleen de kapitaalaflossingen die betrekking hebben op het door de hypothecaire inschrijving gewaarborgde gedeelte voor belastingvermindering in aanmerking genomen. Alsdan moet van de omstandigheid dat de lening slechts gedeeltelijk door een hypothecaire inschrijving gewaarborgd is, melding worden gemaakt op het attest dat overeenkomstig artikel 633 van het koninklijk besluit tot uitvoering van het WIB 1992 moet worden uitgereikt door de instelling die de lening heeft toegestaan.

In de praktijk moeten de kapitaalaflossingen van een dergelijke lening worden beperkt door het bedrag van de tijdens het belastbare tijdperk betaalde aflossingen te vermenigvuldigen met een breuk waarvan de teller gelijk is aan het door de hypothecaire inschrijving gewaarborgde gedeelte van de lening en de noemer overeenstemt met het totale bedrag van de lening.

In voorkomend geval moet het aldus beperkte bedrag van de kapitaalaflossingen van die leningen (zoals de kapitaalaflossingen van leningen die volledig door een hypothecaire inschrijving zijn gewaarborgd) verder worden beperkt in functie van de voor belastingvermindering in aanmerking komende schijf van het aanvangsbedrag van de lening (toepassing van, naargelang het geval, artikel 1456, tweede lid, artikel 14519, tweede lid, of artikel 516, § 1, 1°, b), of 2°, § 2 of § 3, WIB 1992).

Daartoe moet het desbetreffende bedrag van de kapitaalaflossingen worden vermenigvuldigd met een nieuwe breuk, waarvan de teller gelijk is aan de in aanmerking komende schijf van het aanvangsbedrag van de lening, en de noemer overeenstemt met het door een hypothecaire inschrijving gewaarborgde gedeelte van de lening.

Het resultaat van de bovenvermelde beperking(en) mag worden ingevuld in vak IX, rubriek B (codes 355 tot 360 en 375 tot 380) van de aangifte in de personenbelasting (aanslagjaren 2002 en 2003).

In voorkomend geval zal dat resultaat ten slotte automatisch door de administratie worden begrensd overeenkomstig artikel 1456, eerste lid, WIB 1992, dat bepaalt dat de kapitaalaflossingen van hypothecaire leningen en de premies van individuele levensverzekeringen slechts voor belastingvermindering in aanmerking komen in de mate dat ze samengeteld, niet meer bedragen dan 15% van de eerste schijf van 1 250 euro van het totale beroepsinkomen en 6% van het saldo van datzelfde inkomen, met een maximum van 1 500 euro (bedragen vóó r indexering).

B. Inzake de interestaftrekken

Voor de toepassing van de artikel 104, 9°, WIB 1992 vermelde bijkomende interestaftrek is vereist dat de lening gewaarborgd is door een effectieve hypothecaire inschrijving.

Een lening die slechts gewaarborgd is door een notarie ¨le volmacht tot het nemen van een hypothecair mandaat of een hypotheekbelofte, komt niet voor de voornoemde wettelijke bepaling in aanmerking.

De interesten van deze lening komen daarentegen wel in aanmerking voor de gewone interestaftrek.

Bij de berekening wordt het totale bedrag van de betaalde interest van hypothecaire leningen die voldoen aan de in de artikelen 104, 9°, en 115, 1°, WIB 1992, gestelde criteria eerst verminderd met het bedrag van de interest dat van de inkomsten van onroerende goederen is afgetrokken.

Het bedrag van de interest dat overblijft na toepassing van de gewone interestaftrek, wordt slechts voor de bijkomende aftrek in aanmerking genomen voor zover het betrekking heeft op de eerste 50 000,00 euro, 52 500,00 euro, 55 000,00 euro, 60 000,00 euro of 65 000,00 euro van het aanvangsbedrag van de leningen, naargelang de belastingplichtige geen, één, twee, drie of meer dan drie kinderen ten laste heeft op 1 januari van het jaar na dat waarin het leningcontract is gesloten. Die maximumbedragen worden ingevolge artikel 178 WIB 1992, gei¨ndexeerd.

Praktisch wordt het bedrag van de betaalde interest (dat reeds verminderd is met het bedrag van de interesten dat van de inkomsten van onroerende goederen is afgetrokken) vermenigvuldigd met een breuk waarvan de teller het in aanmerking te nemen maximumbedrag van de lening is en de noemer het totale bedrag van de hypothecaire lening (uiteraard is die bewerking alleen nodig indien de teller kleiner is dan de noemer).

Wanneer één lening gedeeltelijk door een hypothecaire inschrijving en gedeeltelijk door een hypothecair mandaat of hypotheekbelofte gewaarborgd is, komt alleen de interest die betrekking heeft op het door de hypothecaire inschrijving gewaarborgde gedeelte voor bijkomende interestaftrek in aanmerking. De interest die betrekking heeft op het door een hypothecair mandaat of hypotheekbelofte gewaarborgd gedeelte komt in aanmerking voor de gewone interestaftrek.

De belastingplichtige optimaliseert de bijkomende interestaftrek wanneer hij opteert voor twee afzonderlijke leningen, een lening die gewaarborgd is door een hypothecaire inschrijving en een andere die gewaarborgd is door een notariële volmacht tot het nemen van een hypothecair mandaat of een hypotheekbelofte.

In dit geval wordt de interest die overblijft na toepassing van de gewone interestaftrek enkel begrensd ten opzichte van het bedrag van de lening met hypothecaire inschrijving en niet ten opzichte van het totaal van de ontleende sommen, zoals bij één lening.

Op de aangifte van de personenbelasting (aanslagjaren 2002 en 2003) dienen in vak III, rubriek C de volgende codes te worden ingevuld:

138 betaalde interesten (die voor de bijkomende interestaftrek in aanmerking komen);

140 datum van de lening;

141 bedrag van de lening;

142 aantal kinderen ten laste op 1 januari van het jaar na het jaar van de afsluiting van de lening;

144 datum van de ingebruikneming van de nieuwe woning;

146 interesten (die voor de gewone interestaftrek in aanmerking komen).

wanton

#12 , 02 aug 2010 19:25

Deze parlementaire vraag gaar over intresten en kapitaalsaflossingen.
De aflossingen van een lening gedekt door een hypothecair mandaat zijn idd in geen enkel geval aftrekbaar. De intresten daarentegen wel om het KI weg te werken.
Bij een lening voor nieuwbouw werd , in het suysteem voor 2005 , nogal dikwijls de lening gesplitst in een deel met hypotheek en een deel met mandaat. De aflossingen van deel 1 ( dat soms tot de juiste grens werd beperkt) werden gebruikt om de aftrek te bekomen , de intresten daarvan voor de 'bijkomende intrestaftrek' in code 1138.
Voor de lening met mandaat kwamen de intresten in aanmerking voor de gewone aftrek (code 1146) om het KI weg te werken. De aflossingen dus niet.

Ik heb niets gelezen in dit artikel over verzekeringspremies , waarover het in dit forumgesprek oorspronkelijk ging.
Verzekeringspremies die niet voldoen aan de voorwaarden voor bouwsparen, komen terecht bij het langetermijnsparen.
Toet-anch-Amon

basejumper

#13 , 05 aug 2010 12:20

Erwin,

Wanton heeft het bij het juiste eind.
Schuldsaldoverzekeringen vallen onder de fiscale aftrek van levensverzekeringen. De regel is hier aftrekbaar onder lange termijnsparen (verbeterd gemiddeld tarief). indien die SSV gekoppeld is aan een lening die voldoet aan de "oude" voorwaarden (met hyp <2005 en minder dan het maximumbedrag) wordt dat marginaal tarief. Indien > 1 jan 2005 kan dat ook meetellen in de woonbonus indien voldaan wordt aan alle voorwaarden.
De premies van de SSV zijn bvb eveneens aftrekbaar indien dit ter dekking gebeurt van bvb een professioneel beroepskrediet of zelfs indien dat een vrije overlijdensdekkig is (bvb ik wil mijn gezin een uitkering van 200.000 euro bezorgen wanneer ik plots overlijd. De aftrekbaarheid op zich van een ssv heeft dus weinig te maken met lening of al dan niet hypotheek. Het laatste is wel van belang om een verhoogde aftrek te genieten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Heezy
Topic Starter

#14 , 11 aug 2010 14:03

Bedankt nog voor jullie zeer duidelijke antwoorden.

Heb wel nog een vraag: jullie beweringen gaan uit van SSV premies die niet in één maal betaald zijn. Want een éénmalige SSV premie, mag die ook onder code 1353 komen of moet die onder pensioensparen code 1361?

neira

#15 , 13 aug 2010 16:35

Basejumper en wanton zijn fout. Erwin is juist. Naast het feit dat er weldegelijk een hypothecaire inschrijving moet aan verbonden zijn, is er ook nog volgend artikel dat verbiedt om levensverzekeringspremies af te trekken bij het langetermijnsparen indien ze dienen tot waarborg van een hypothecaire lening voor de enige en eigen woning.
Art. 145/1, 2° WIB92: als bijdragen van een aanvullende verzekering tegen ouderdom en vroegtijdige dood die de belastingplichtige tot uitvoering van een individueel gesloten levensverzekeringscontract definitief in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte heeft betaald voor het vestigen van een rente of van een kapitaal bij leven of bij overlijden en voor zover dat kapitaal niet dient voor het wedersamenstellen of het waarborgen van een hypothecaire lening die voor de in artikel 104, 9°, bedoelde woning is aangegaan;

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”