Studiekosten inbrengen personenbelasting

Letsgo21
Topic Starter

Studiekosten inbrengen personenbelasting

#1 , 09 jul 2010 20:00

Hallo,

Ik werk voltijds als opvoedster A2. sinds september 2009 volg ik een volwassenopleiding voor opvoedster A1.

Ik heb hiervoor 168 € cursusgeld en 400€ inschrijvingsgeld moeten betalen.

Kan ik deze kosten inbrengen in mijn personenbelasting? zo ja, hoeveel en onder welke code?

Ik neem ook telkens de trein voor naar de opleiding te gaan. Kan ik de deze kosten ook inbrengen? ik heb wel maar enkele treintickets bewaard, maar ik heb wel telkens met bancontact betaald. Telt dit ook als bewijs? en onder welke code kan ik deze inbrengen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 18 jul 2010 15:26

Beste,

Deze kosten zijn niet aftrekbaar. Enkel de kosten van opleidingen voor het behoude en onderhouden van de huidige beroepskwalificatie zijn aftrekbaar.
Opleidingen die gericht zijn op promotie en dus verhoging van de beroepskwalificatie zijn niet aftrekbaar. Je zal daar in de toekomst immers normaal ook een hoger inkomen door krijgen.
Niets belet je natuurlijk om het te proberen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Stijn_ipod

#3 , 18 sep 2010 11:31

.... Enkel de kosten van opleidingen voor het behoude en onderhouden van de huidige beroepskwalificatie zijn aftrekbaar.
...
Dag Basejumper,
ik werk in een competitieve sector dat regelmatig een ontslagronde houdt (Dexia bvb). Kan een opleiding dan in aanmerking komen als "behouden van huidige beroepskwalificatie" ?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2010 14:14