Studiekosten inbrengen personenbelasting

Letsgo21
Topic Starter

Studiekosten inbrengen personenbelasting

#1 , 09 jul 2010 20:00

Hallo,

Ik werk voltijds als opvoedster A2. sinds september 2009 volg ik een volwassenopleiding voor opvoedster A1.

Ik heb hiervoor 168 € cursusgeld en 400€ inschrijvingsgeld moeten betalen.

Kan ik deze kosten inbrengen in mijn personenbelasting? zo ja, hoeveel en onder welke code?

Ik neem ook telkens de trein voor naar de opleiding te gaan. Kan ik de deze kosten ook inbrengen? ik heb wel maar enkele treintickets bewaard, maar ik heb wel telkens met bancontact betaald. Telt dit ook als bewijs? en onder welke code kan ik deze inbrengen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 18 jul 2010 15:26

Beste,

Deze kosten zijn niet aftrekbaar. Enkel de kosten van opleidingen voor het behoude en onderhouden van de huidige beroepskwalificatie zijn aftrekbaar.
Opleidingen die gericht zijn op promotie en dus verhoging van de beroepskwalificatie zijn niet aftrekbaar. Je zal daar in de toekomst immers normaal ook een hoger inkomen door krijgen.
Niets belet je natuurlijk om het te proberen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Stijn_ipod

#3 , 18 sep 2010 11:31

.... Enkel de kosten van opleidingen voor het behoude en onderhouden van de huidige beroepskwalificatie zijn aftrekbaar.
...
Dag Basejumper,
ik werk in een competitieve sector dat regelmatig een ontslagronde houdt (Dexia bvb). Kan een opleiding dan in aanmerking komen als "behouden van huidige beroepskwalificatie" ?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2010 14:14

Een bepaalde strekking in de rechtspraak aanvaardt dat ook uitgaven, die een belastingplichtige toelaten om in de eigen beroepssector (ruimer dan de concrete actuele functie) een grotere deskundigheid te verwerven en promotie te maken,
met het verkrijgen van hogere inkomsten tot gevolg, aftrekbaar zijn als beroepskost
Onderwijskosten verpleegster

* Dat een verpleegster een licentie volgt in de medisch-sociale en ziekenhuiswetenschappen is volgens het Hof van Beroep te Luik een "moedig initiatief", dat evenwel slechts een persoonlijk karakter heeft; met name, de wil om een diploma te behalen dat haar toegang verschaft tot een andere activiteit dan die van gegradueerde verpleegster, waarvoor dergelijke studie geenszins vereist is. De kosten van de licentie zijn derhalve niet aftrekbaar.

Luik, 21 april 1999, F.J.F., N° 99/188

* Het Hof van Beroep te Antwerpen aanvaardt daarentegen dat de kosten die een gebrevetteerd verpleegkundige doet om een licentie "biomedische wetenschappen, afdeling administratie en beheer" te volgen, wel als beroepskost aftrekbaar is. Een verpleegkundige heeft volgens het Hof immers "het recht en zelfs de plicht zich bij te scholen" om zijn beroep "behoorlijk te kunnen uitoefenen of te kunnen blijven uitoefenen of om het nog beter uit te oefenen". Dat dergelijke studie uitzicht geeft op promotie (de verpleegkundige werd nadien tot hoofdverpleger gepromoveerd), heeft volgens het Hof geen belang : "uitzicht of hoop op promotie" is immers "geen verboden intentie".

Antwerpen, 15 juni 1999, F.J.F., N° 99/247
Er is dus stof tot discussie. In dat geval moet je al je werkelijke beroepskosten bewijzen (codes 1258 of 2258) i.p.v gebruik te maken van het forfait. Er is dus niet zoiets afzonderlijk als "studiekosten aftrekken."

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”