aftrek energiebesparende maartegelen: discriminatie

YouSee
Topic Starter

aftrek energiebesparende maartegelen: discriminatie

#1 , 20 jul 2010 10:36

1/ Ik heb vastgesteld dat voor inkomen 2009, voor de aftrek van energiebesparende maatregelen er geen onderscheid wordt gemaakt tussen huurders en eigenaars bij de verrekening over de beide partners (nl: het wordt proportioneel verdeeld volgens hun respectievelijk inkomen) maar dat bij inkomen 2008 er wel een onderscheid gemaakt, nl. dat partners die huren een verrekening kregen volgens het systeem inkomen 2009 terwijl partner-eigenaars de aftrek moesten verdelen volgens hun percentage eigenaarschap. Dit is zeer nadelig voor de partner-eigenaar die geen inkomen heeft terwijl de inkomstloze partner-huurder hier geen nadeel van ondervindt. Is dit geen discriminatie daar het gelijkheidbeginsel wordt geschonden?

2/ Weet er ook iemand wat er juist in een bezwaarschrift moet staan of nog beter een link waar ik een modelbrief van een bezwaarschrift kan vinden (dit weekend ben ik te weten gekomen dat het mogelijk om voor het inkomen 2008 de intresten van onze hyp. lening allemaal bij mij te zetten wat veel voordeliger zou zijn geweest ipv het 50/50 te verdelen met mijn echtgenote (eige woning voor ons beide en lening is van 2002). De termijn voor het bezwaar loopt af op 27/07/2010 + 3 werdagen. Een snel antwoord zou dus zeer gewaardeerd worden.

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jul 2010 11:07

Het bezwaarschrift is een brief die u per aangetekend post verstuurd naar de gewestelijke directeur.

U vermeldt duidelijk tegen welke aanslag (aanslagjaar, kohierartikel) u bezwaar aantekent en waarom.

Verder beiden de brief ondertekenen.

roharro

#3 , 20 jul 2010 11:37

1/ Ik heb vastgesteld dat voor inkomen 2009, voor de aftrek van energiebesparende maatregelen er geen onderscheid wordt gemaakt tussen huurders en eigenaars bij de verrekening over de beide partners (nl: het wordt proportioneel verdeeld volgens hun respectievelijk inkomen) maar dat bij inkomen 2008 er wel een onderscheid gemaakt, nl. dat partners die huren een verrekening kregen volgens het systeem inkomen 2009 terwijl partner-eigenaars de aftrek moesten verdelen volgens hun percentage eigenaarschap. Dit is zeer nadelig voor de partner-eigenaar die geen inkomen heeft terwijl de inkomstloze partner-huurder hier geen nadeel van ondervindt. Is dit geen discriminatie daar het gelijkheidbeginsel wordt geschonden?

2/ Weet er ook iemand wat er juist in een bezwaarschrift moet staan of nog beter een link waar ik een modelbrief van een bezwaarschrift kan vinden (dit weekend ben ik te weten gekomen dat het mogelijk om voor het inkomen 2008 de intresten van onze hyp. lening allemaal bij mij te zetten wat veel voordeliger zou zijn geweest ipv het 50/50 te verdelen met mijn echtgenote (eige woning voor ons beide en lening is van 2002). De termijn voor het bezwaar loopt af op 27/07/2010 + 3 werdagen. Een snel antwoord zou dus zeer gewaardeerd worden.

Bedankt
Bij partners die een gezamenlijke ingifte moeten indienen gebeurt dit NIET volgens het percentage eigenaarschap.
Bij partners die aparte aangiftes moeten indienen daarentegen wel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

YouSee
Topic Starter

#4 , 20 jul 2010 11:47

Beste roharro,

voor inkomen 2008 (aanslagjaar 2009) gebeurt dit wel volgens het percentage eigenaarschap.
Elk belastingsberekenings module op het internet (zelfs dat van de fiscus) past dit zo toe.
Het is pas vanaf dit jaar dat het veranderd is.

Vandaar mijn vraag: is dit geen discriminatie (aub lees mijn eerste post grondig)?
Indien er voor inkomen 2009 op dezelfde manier wordt gerekend als voor inkomen 2008 zou ik over de €1000.00 minder belastingen moeten betalen.

Bedankt

roharro

#5 , 20 jul 2010 12:00

Beste roharro,

voor inkomen 2008 (aanslagjaar 2009) gebeurt dit wel volgens het percentage eigenaarschap.
Elk belastingsberekenings module op het internet (zelfs dat van de fiscus) past dit zo toe.
Het is pas vanaf dit jaar dat het veranderd is.

Vandaar mijn vraag: is dit geen discriminatie (aub lees mijn eerste post grondig)?
Indien er voor inkomen 2009 op dezelfde manier wordt gerekend als voor inkomen 2008 zou ik over de €1000.00 minder belastingen moeten betalen.

Bedankt
Ja u hebt gelijk. Ik had het over aanslagjaar 2010.
Bij huurders konden/kunnen ze à fortiori geen uitsplitsing doen op grond van eigenaarsaandeel....
Vraag is inderdaad pertinent....misschien hebben ze het daarom in die zin ook aangepast voor eigenaars?
Maar uw vraag kan uitgebreid worden tot andere categorieën, o.a. gehuwden die desondanks toch als alleenstaanden worden belast, enz.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

YouSee
Topic Starter

#6 , 20 jul 2010 12:21

Loont het dan de moeite om hiervoor bezwaar in te dienen (dus op basis van een discriminatie)? Zoals je zelf aanhaalt: misschien hebben ze het daarom in die zin ook aangepast voor eigenaars?

Of zal de fiscus dit bezwaar nooit aanvaarden op deze basis?
Alhoewel ik herinner mij iets van vorig jaar dat het grondwettelijke hof een bepaalde situatie voor getrouwde werlozen discriminerend vond en dat de fiscus verplicht was om voor deze mensen een terugbetaling te doen.

Bedankt

bjrogers

#7 , 16 aug 2010 22:51

De tekst van artikel 145/24 is veranderd:
*aanslagjaar 2009: Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd, wordt de belastingvermindering voor de uitgaven met betrekking tot een in het eerste lid bedoelde woning evenredig omgedeeld in functie van :
- het aandeel van elk der echtgenoten in het kadastraal inkomen van die woning, voor de echtgenoten die eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker zijn;
- het belastbaar inkomen van elk der echtgenoten ten opzichte van de som van de belastbare inkomsten van de beide echtgenoten, voor echtgenoten die huurder zijn.
*aanslagjaar 2010: Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd, wordt de belastingvermindering voor de uitgaven met betrekking tot een in het eerste lid bedoelde woning evenredig omgedeeld in functie van het belastbaar inkomen van elk der echtgenoten ten opzichte van de som van de belastbare inkomsten van de beide echtgenoten.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”