SCKENKING en de FISCUS

MATTERHORN
Topic Starter

SCKENKING en de FISCUS

#1 , 15 aug 2010 10:45

Hallo
In februari 2008 hebben mijn echtgenote en ik een onroerend goed verkocht. Wij zijn getrouwd in 1967 onder het stelsel : gemeenschap van aanwinsten en hebben dit laten wijzigen in 1998 naar : gemeenschap in volle eigendom van de roerende en onroerende goederen aan de langstlevende. Wij willen ons dochter die onlangs gescheiden is een schenking doen om haar huis te kunnen inkopen doch mijn vrouw vernam zopas dat zij een levensbedreigende ziekte heeft.
MIJN VRAAG IS : als mijn vrouw sterft : hoe ver kan de fiscus dan terug gaan? Het onroerend goed is nog geen 3 jaar verkocht zodat ik denk dat de fiscus zal vragen stellen wat er met het kapitaal is gebeurd .
Na 3 jaar als ik mij niet vergis moet ik niets meer aangevgen van het geld van de verkoop of heb ik het mis?
Weet er iemand raad a.u.b.
Dank, bij voorbaat
Vele groeten MATTERHORN :idea: :?: :?
PLUK DE DAG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 15 aug 2010 12:31

Beste,

In eerste instantie veel sterkte.
De fiscus gaat er vanuit dat opbrengsten verkoop onroerende goederen nog aanwezig zijn in de nalatenschap indien die verkoop minder dan drie jaar geleden plaats vond.
In dit geval kan het echter wel zinvol zijn om nog een schenking te doen voor er eventueel een overlijden plaats vindt. Indien je vandaag een schenking doet wordt dat als schenking belast. Indien er binnen pakweg anderhalf jaar een overlijden zou plaatsvinden, is dat deel dat geschonken was al uit de nalatenschap weg én aan en lager tarief belast dan bij behoud in de nalatenschap.
Wend u tot uw notaris die u gratis zal informeren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

MATTERHORN
Topic Starter

#3 , 15 aug 2010 16:08

Hallo BASEJUMPER

Bedankt voor je heldere uitleg.
Nog een goed week-end toegewenst

Vele groeten MB :!: :wink:
PLUK DE DAG

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”