Moet hij vandaag dat geld storten aan de belastingen

Bijtje
Topic Starter

Moet hij vandaag dat geld storten aan de belastingen

#1 , 06 okt 2010 00:10

Situatie is volgende :

mijn broer heeft vorig jaar in dezelfde maand drie aanslagbrieven gekregen van de belastingen die samen iets meer dan 3000 euro bedroegen en vroeg hiervoor een afbetalingsplan aan. Ze hebben hem toen geantwoord dat hij eerst 1009 euro (eerste aanslagbrief) moest storten die dag en zoniet, kon er geen afbetalingsplan voor de andere brieven komen. Dus heeft hij een pak geld geleend en deze 1009 euro toen betaald en betaalt hij nu de rest netjes af met een maandelijks bedrag.

Deze maand kwam er een nieuwe belastingsbrief van 1300 euro en opnieuw vroeg hij een afbetalingsplan. Concreet schreef hij dat hij bovenop de 200 euro per maand van de oude rekeningen, 90 euro maandelijks wilde aflossen voor de meest recente tot de oude betaald zijn (binnen 3 maanden zijn die afbetaald) en dan zou hij vanaf dan 200 euro afbetalen voor de nieuwe.

Nu kreeg hij als antwoord dat ze van hem eisen dat hij vandaag 543 euro dient te storten, anders krijgt hij geen afbetalingsplan... Hij kan maar 90 storten (kan hij ook gerust bewijzen) dus hij heeft 90 gestort en dan gewoon 200 van de oude en een brief gestuurd dat hij dan 343 euro in november zal betalen (dit geld zal hij ook moeten lenen)

Nu is mijn vraag of die van de belastingen hem kunnen dwingen om dit alsnog deze maand te betalen. Loonsbeslag leggen heeft geen zin want op dit moment heeft hij ongeveer 900 euro per maand.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bijtje
Topic Starter

#2 , 07 okt 2010 11:47

De belastingen gaan niet akkoord met het afbetalingsplan dat werd opgesteld. Zij willen 100 euro per maand meer dan werd voorgesteld. Kan dit zomaar ? Wat kan men hiertegen doen ?

Veebee

#3 , 07 okt 2010 12:31

Bij het OCMW gaan aankloppen? Hoe komt uw broer in die situatie verzeild? Zoiets zie je toch al een tijdje aankomen?

Reclame

Bijtje
Topic Starter

#4 , 07 okt 2010 13:46

Bij het OCMW gaan aankloppen? Hoe komt uw broer in die situatie verzeild? Zoiets zie je toch al een tijdje aankomen?
Het OCMW moet je dan ook terugbetalen he. Als men kan aantonen dat men een bepaald bedrag maar kan afbetalen maandelijks, dan moeten ze toch akkoord zijn of zie ik dat verkeerd ? En hoe geraakt men in zoiets verzeild, dat is voor mij evengoed een raadsel hoor.

roharro

#5 , 07 okt 2010 13:48

Het OCMW moet je dan ook terugbetalen he. Als men kan aantonen dat men een bepaald bedrag maar kan afbetalen maandelijks, dan moeten ze toch akkoord zijn of zie ik dat verkeerd ? En hoe geraakt men in zoiets verzeild, dat is voor mij evengoed een raadsel hoor.
Neen ze moeten niet akkoord gaan. Zij kunnen bijv beslag op inboedel laten leggen, of op loon.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bijtje
Topic Starter

#6 , 07 okt 2010 14:00

Neen ze moeten niet akkoord gaan. Zij kunnen bijv beslag op inboedel laten leggen, of op loon.
Hij heeft een minimumloon waarvan ze dus niets kunnen afhouden en de inboedel is niet van hem, wat bewijsbaar is en dan nog, hij is pas op zichzelf gaan samenwonen dus er staan amper meubelen. Die paar meubelen zijn van zijn vriendin en die heeft geen enkel inkomen, behalve haar kindergeld.

roharro

#7 , 07 okt 2010 14:08

Zelfs indien er vandaag op (bijna) niets beslag kan worden gelegd gaat daarmee de belastingsschuld niet weg.
Integendeel, het bedrag zal steeds verder aangroeien door boetes, interesten en deurwaarderskosten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bijtje
Topic Starter

#8 , 07 okt 2010 14:25

Zelfs indien er vandaag op (bijna) niets beslag kan worden gelegd gaat daarmee de belastingsschuld niet weg.
Integendeel, het bedrag zal steeds verder aangroeien door boetes, interesten en deurwaarderskosten.

dat begrijp ik heel goed, maar de vraag blijft nog altijd wat men dan wel kan doen als ze niet akkoord gaan

Veebee

#9 , 07 okt 2010 16:50

In schuldbemiddeling gaan? Zou niet weten wat anders, de belastingen moeten niet overeenkomen over afbetaling, dat is een gunstmaatregel.
Volgende stap zal zijn zoals roharro aangeeft deurwaarder, verkoop van inboedel enz enz
Met uiteindelijk uitdrijven als laatste stap denk ik, maar zelfs dan nog wordt die schuldenlast niet kwijtgescholden of in afbetaling geregeld want zoals ik het nu lees worden de problemen alleen maar groter en groter.
Hij zit met afbetalingsplan van vorige jaren, maar elk jaar komt er een nieuwe belastingaangifte bij.

Bijtje
Topic Starter

#10 , 08 okt 2010 12:08

Bedoeling was ook, om het afbetalingsplan zo haalbaar mogelijk te maken, met het oog op : zoveel mogelijk kunnen opzij zetten voor de volgende belastingsbrieven zoals elke mens moet zien dat die kosten goed betaald kunnen worden, maar natuurlijk, als de belastingen een minder haalbaar plan opmaakt, dan zal dit een straatje zonder einde blijven. Maar ondertussen is er wel een overeenkomst en ja ... hoe het dan volgend jaar geregeld wordt moeten ze tegen dan maar terug uitvechten

wanton

#11 , 08 okt 2010 17:43

Hoe het werkt weet ik niet , maar in uitzonderlijke gevallen , kan een belastingschuld kwijtgescholden worden.
U kan bij de belastingontvanger info krijgen plus een aanvraagformulier. Probeer zo eens. De fiscus is niet verplicht hierop in te gaan , maar het gebeurt vrij dikwijls wel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

gebruiker

#12 , 14 okt 2010 22:36

Situatie is volgende :

mijn broer heeft vorig jaar in dezelfde maand drie aanslagbrieven gekregen van de belastingen die samen iets meer dan 3000 euro bedroegen en vroeg hiervoor een afbetalingsplan aan.
Even terugkeren naar de bron= drie aanslagbrieven dus ongetwijfeld herzieningen van belastingen van oudere periodes? Waar er boetes en intresten inzitten?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Bijtje
Topic Starter

#13 , 15 okt 2010 09:29

Neen

gebruiker

#14 , 18 okt 2010 16:37

Een persoon kan niet in eenzelfde periode drie oorspronkelijke aanslagbiljetten krijgen voor personenbelasting (tenzij het verschillende aanslagen zijn van personenbelasting, verkeersbelasting en/of vennootschapsbelasting of herzieningen zijn van vorige periodes) omdat er dan minimaal één aanslag personenbelasting laattijdig zou zijn.

Kan je verduidelijken welke aanslagbiljetten het zijn en of er boetes + intresten in verrekend zitten?

Er bestaat een mogelijkheid tot het vragen dat intresten en/of boetes komen te vervallen, maar daarvoor moet er dus meer geweten zijn over welke belastingschulden het gaat.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Bijtje
Topic Starter

#15 , 18 okt 2010 17:09

Er is reeds een overeenkomst, toch bedankt

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”