Hello
Even de situatie schetsen.
Momenteel rijd ik met een VW transporter die ingeschreven is bij de firma waar ik werk (ingeschreven als lichte vracht, dus btw 100% afgetrokken).
Binnenkort wordt die wagen 5 jaar en dan mogen wij die 'aan een eerlijk gezegd zeer lage prijs'
aankopen. Vanaf dan is die wagen bij mij, een particulier dus... Het enige doel van die wagen te kopen is natuurlijk om die terug door te verkopen, want hij is minstens het dubbel waard van wat ik ervoor dien te geven. Ik schrijf hem zelf niet meer in (en dan blijft de firma waar ik nu werk op het roze formulier uiteraard?)
Menig garagehouder/tweedehandsverkoper belt mij op voor die wagen en de vraag is dan steeds, betreft dit een btw wagen?
Nu komt mijn vraag natuurlijk: is dit dan op dat moment een btw wagen (want eigenlijk ben ik een particulier die verkoopt, maar wel winst maak?)
Dien ik op de winst nog btw te betalen (de wagen is een lichte vracht dus de firma heeft die btw 100% kunnen aftrekken.
Maakt het verschil uit of ik een een particulier, handelaar of buitenland verkoop?
Of stel dat ik een andere wagen koop en deze inlever bij die garagist zodat er van de prijs van de nieuwe auto afgaat, dien ik dan ook btw af te staan?
Want indien dat het geval is dan wordt er al een grote hap van de winst weggenomen uiteraard.
groeten