Aanslag is gewijzigd

pe te r
Topic Starter

Aanslag is gewijzigd

#1 , 28 okt 2010 22:48

Beste,

Bij het nakijken van mijn aanslag blijkt dat de fiscus het bedrag van 1003€ bij code IV gewijzigd heeft naar 3 € (ziekenfondsbijdrage). Van de overige 1000 € heb ik een attest. Dit is gebeurd zonder mij hiervan op de hoogte te brengen.
2jaar geleden heeft men mij op het kantoor geroepen en hierover uitleg gevraagd. Dit is toen wel aanvaard.

Wat doe ik nu best?
Ik heb buiten het zelf invullen van de aanslagbrief geen ervaring met de fiscaliteit.

Alvast bedankt.

Peter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fredje1811

#2 , 28 okt 2010 23:07

binnen de 3 maand bezwaarschrift indienen en het attest in bijlage stoppen
pas op bezwaarschrift moet gestuurd worden naar de gewestelijke directeur, zie achterkant aanslagbiljet

niet aangetekend, ze zullen u op de hoogte brengen van ontvangst

jefke007

#3 , 29 okt 2010 11:03

Terloops :sedert enkele jaren is de termijn om een bezwaarschrift in te dienen op 6 maanden gebracht

Wanneer de administratie de inkomsten en andere gegevens die de belastingplichtige in zijn tijdige en regelmatige aangifte in de personenbelasting heeft vermeld meent te moeten wijzigen, dient zij overeenkomstig artikel 346 W.I.B. voorafgaand een bericht van wijziging van aangifte te versturen. In dit bericht van wijziging van aangifte moet de administratie de belastingplichtige in kennis stellen van de inkomsten en andere gegevens die zij voornemens is in de plaats te stellen van die welke zijn aangegeven en dient zij de redenen te vermelden die naar haar oordeel de wijziging rechtvaardigen.

Het betreft hier een substantiële vereiste die tot doel heeft de belastingplichtige te beschermen. De overtreding hiervan brengt de nietigheid met zich mee van de verbeteringsprocedure, en bijgevolg, ook van de onwettelijk gevestigde aanslagen (Com. IB. nr. 346/5; Cass. 30 oktober 1956, Bull.Bel., nr. 443, p. 1428).

Ik zou in het bezwaarschrift niet vermelden dat de aanslag nietig is. Dit kan je later inroepen na 6 maanden voor de rechtbank als er dan nog geen beslissing over het bezwaarschrift zou zijn. In dergelijk geval heb je de "lotto" gewonnen, want als de rechtbank de aanslag vernietigt mag er geen subsidiaire aanslag meer gevestigd worden, en moeten ze al uw voorheffingen terugbetalen.
( o.a. arrest nr. 53/2005 van 8 maart 2005 van het Grondwettelijk Hof, er is nog voldoende rechtsraak over ,(TFR van 1 november 2008. Arrest Hof van Beroep Brussel),Hof van Beroep van Gent 14-02-2006. -vonnis rechtbank van Namen 07-12-2005 ,vonnis rechtbank van Luik 23-10-2003 ( FJF 2004/89 )
- mondelinge vraag van volksvertegenwoordiger Chabot nr 4474 dd. 24/04/2001 )

Er wordt over het algemeen aangeraden in dergelijk geval het bezwaarschrift ingewikkeld te maken, zodat men het dossier makkelijker onderaan legt, en men hopelijk binnen de 6 maanden nog geen beslissing over het bezwaarschrift heeft genomen.

Reclame

wanton

#4 , 29 okt 2010 16:27

Peter , waarom heb jij die 1000 € betaald? Ben jij zelfstandige?

Dat die 1000 € niet aanvaard worden bij code 1257 , waar de ziekenfondsbijdrage wordt ingevuld , kan ik begrijpen. Waarschijnlijk moet je die ergens anders noteren
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jefke007

#5 , 29 okt 2010 17:36

De kans is inderdaad reeel dat die 1000 euro in een verkeerde rubriek werden ingevuld. 3 euro wijst op de bijdrage die men soms verplicht is te betalen aan het ziekenfonds voor de zogenaamde financiele verantwoordelijkheid of zoiets. Die bijdrage verschilt van ziekenfonds tot ziekenfonds, soms is die zelfs nul euro.

Niettegenstaande dit moet de fiscus nog altijd een "bericht van wijziging" opstellen, zoniet zal heel de aanslag nietig zijn.

pe te r
Topic Starter

#6 , 29 okt 2010 22:37

Bedankt voor de info.

Het bedrag diende volgens het attest wel degelijk in de code 1257 worden ingevuld. Voorbije jaren is dit mits het voorleggen van het document wel degelijk aanvaard. Het betreft een sociale pensioenovereenkomst met solidariteit die specifiek voor mijn beroep als bediende mag ingebracht worden in deze code.
http://www.vkanet.be/nl/pdf/PC12_PDF1_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben vandaag langs het ontvangstkantoor geweest met het nodige document en zij gingen dit rechtzetten.

Ik heb echter geen bezwaarschrift ingediend en over de niet melding niet gesproken. Raden jullie me dit toch nog aan om te doen ivm het niet melden van de wijziging en de nietigverklaring van de onwettelijk gevestigde aanslagen?
Het betreft hier een substantiële vereiste die tot doel heeft de belastingplichtige te beschermen. De overtreding hiervan brengt de nietigheid met zich mee van de verbeteringsprocedure, en bijgevolg, ook van de onwettelijk gevestigde aanslagen (Com. IB. nr. 346/5; Cass. 30 oktober 1956, Bull.Bel., nr. 443, p. 1428).

jefke007

#7 , 30 okt 2010 10:27

Omdat zij een "spontaan" een rechtzetting gaan doen, is het moeilijk te voorspellen hoe een rechtbank zou reageren op een vraag tot nietigverklaring en verbod tot hertaxatie.

Ik ken wel iemand waar men na een telefonisch onderhoud had beloofd om de boel recht te zetten, en men heeft het uiteindelijk niet gedaan. Nadien is er dan een bezwaarschrift ingediend -ZONDER enige vraag om vernietiging.
Zes maanden na het bezwaarschrift was er nog geen uitspraak door de fiscu, en er werd dan na die 6 maanden onmiddellijk naar de rechter gestapt met de vraag om vernietiging van de aanslag. De aanslag werd effectief vernietigd, zonder mogelijkheid tot hertaxatie en 7% moratoriumintresten per jaar. Er moesten tienduizenden euro worden terugbetaald door die vernietiging.

Zelfs bij een bezwaarschrift - zonder dat men later naar de rechter stapt - heeft men ook recht op 7% moratoriumintresten op jaarbasis INDIEN MEN GELIJK krijgt.

Zelf zou ik altijd een bezwaarschrift indienen ( ook al voor die 7% - geen enkele bank geeft dat nog - en uit princiepe ).

Indien er een directeursbeslissing is van de fiscus binnen de 6 maanden na een bezwaarschrift, dan heeft een nietige aanslag geen praktische gevolgen( enkel theoretisch )
Men moet de vernietiging voor de rechtbank aanvragen, indien men een verbod op hertaxatie wil bekomen. Men mag ten vroegste 6 maanden na het indienen van een bezwaarschrift naar de rechtbank stappen.

M.a.w. indien de fiscus uw dossier spontaan gaat rechtzetten, betwijfel ik sterk of het indienen van een bezwaarschrift enig praktisch nut kan hebben. Zelf zou ik altijd een bezwaarschrift indienen, en nooit spontaan contact met de fiscus opnemen. Ze moeten maar leren volgens de "regeltjes" te werken, en indien ze dat niet doen moeten ze de gevolgen daarvan maar dragen.

pe te r
Topic Starter

#8 , 01 nov 2010 23:50

Bedankt voor de info.

Peter

wanton

#9 , 02 nov 2010 14:37

95 % van de verschillen of fouten bij de belastingaanslag zijn op te lossen met een simpel contact met de belastingcontroleur. Die mannen hebben ook niet graag dat er een brief naar hun directeur gaat , zeker niet als het om een vergissing van hunnentwege gaat. Durf daarom uw belastingcontroleur lastig te vallen met de vraag een verbetering aan te passen . Het gebeurt dan dat ge binnen de week een verbeterd bericht ontvangt.
Ik heb de voorbije jaren misschien wel 50 keer een rechtzetting gevraagd , zonder bezwaarschrift. En dat is allemaal in orde gekomen. Die ene keer met bezwaarschrift was voor een kennis , waar zloveel fouten in de berekening zaten dat die helemaal opnieuw moest gebeuren. Het was alsof zij half juni zoveel achterstand hadden dat zij de aanslag doorstuurden zonder grondige controle = het moest tijdig buiten. Bezwaarschrift heeft mi. slechts zin bij een interpretatie-dispuut , niet bij vb. een duidelijke telfout.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”