Belastingen terugbetalen?

Alfred J
Topic Starter

Belastingen terugbetalen?

#1 , 16 nov 2010 15:06

Een der dagen een verhaal gehoord waarvan ik me afvroeg of dit klopt, of een roddel is.

Situatie zou als volgt geweest zijn: de zoon zoekt werk en word eind december ingeschreven op zijn job. Als gevolg daarvan moest hij de (personen?)belasting van dat hele jaar terugbetalen. Moest hij een week later, januari dus, ingeschreven worden, dan zou dat veel beter/voordeliger uitgekomen zijn?

Klopt het dat het voordeliger is om (indien mogelijk uiteraard) je job pas aan te vangen in januari ipv december of is dit een compleet verzonnen verhaal?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 16 nov 2010 15:12

Iets zegt mij dat als je maar 1 maand gewerkt hebt (bijvoorbeeld enkel december) in een jaar dat je de betaalde bedrijfsvoorheffing volledig (of nagenoeg) terugkrijgt i.p.v. te moeten bijbetalen.
Laatst gewijzigd door Lightning op 16 nov 2010 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#3 , 16 nov 2010 16:57

Een der dagen een verhaal gehoord waarvan ik me afvroeg of dit klopt, of een roddel is.

Situatie zou als volgt geweest zijn: de zoon zoekt werk en word eind december ingeschreven op zijn job. Als gevolg daarvan moest hij de (personen?)belasting van dat hele jaar terugbetalen. Moest hij een week later, januari dus, ingeschreven worden, dan zou dat veel beter/voordeliger uitgekomen zijn?

Klopt het dat het voordeliger is om (indien mogelijk uiteraard) je job pas aan te vangen in januari ipv december of is dit een compleet verzonnen verhaal?
Hier klopt niks van. Trouwens wat bedoelt u met "De zoon moet belasting terugbetalen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Alfred J
Topic Starter

#4 , 16 nov 2010 18:00

Hier klopt niks van. Trouwens wat bedoelt u met "De zoon moet belasting terugbetalen?
Wel, dat begreep ik ook niet. Het werd me zo verteld. Ik vermoed dat deze dan op het einde van het jaar ipv geen belastingen te betalen fiks moest bijbetalen. In ieder geval is het dus op geen enkele manier nadelig als je zoon of dochter in december start te werken in plaats van januari?

roharro

#5 , 16 nov 2010 18:34

Wel, dat begreep ik ook niet. Het werd me zo verteld. Ik vermoed dat deze dan op het einde van het jaar ipv geen belastingen te betalen fiks moest bijbetalen. In ieder geval is het dus op geen enkele manier nadelig als je zoon of dochter in december start te werken in plaats van januari?
Het is een voordeel want men verdient een maand eerder. Belastingen worden jaar per jaar geheven, op wat men werkelijk verdiend heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Alfred J
Topic Starter

#6 , 18 nov 2010 12:38

Vandaag nog eens informatie gevraagd. Schijnbaar zouden de ouders dan het hele jaar moeten terugbetalen omdat de zoon de laatst maand niet meer ten laste is van hen. Maar door die maand zou het hele jaar teruggevorderd worden. Ik had het dus verkeerd begrepen. Kan dat dan wel?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 nov 2010 14:28

Wetboek inkomstenbelastingen, Artikel 136

Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.700,00 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen :
1° hun kinderen ;

Vermoedelijk gaat het dus om een situatie waardoor het kind door te gaan werken meer inkomsten had dan 2.700,00 euro, zodat het niet meer ten laste was en de ouders het voordeel van kind ten laste verliezen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”