het grote berekening van KI huis (oud lening) + Inkomen

destudent
Topic Starter

het grote berekening van KI huis (oud lening) + Inkomen

#1 , 21 dec 2010 17:42

Hallo,

ik studeer accountancy & fiscaliteit op de hogeschool, en ik wou mijzelf wat meer informeren omtrent fiscaliteit.
mijn leerkracht is nogal snel op zijn tenen getrapt als we veel vragen stellen.
dus kwam ik op het idee om het online te vragen.

is het misschien mogelijk mij een samenvatting van een berekening huis met oude lening + bezoldiging man & vrouw (wett. samenwonen) en de codes die je moet invullen in de aangifte?

voorbeeld KI huis 1200€
2de verblijfplaats appartement gehuurd aan de zee 600€/maand
man jaarlijks inkomen 16000
vrouw jaarlijks inkomen 13000
2 kinderen ten lasten

ik weet het dat ik zou moeten kijken in mijn boek, maar het is meestal niet echt duidelijk omschreven hoe het gaat, en mijn mede studenten zijn niet altijd juist.
dus vraag ik aan jullie zeer beleefd, en samenvatting hoe de berekening werkelijk in mekaar gaat

met BVS (belastingvrije som) bruttohuur/nettohuur enz...

alstublieeffft! :P

dank u voor uw aandacht

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker

#2 , 21 dec 2010 21:45

http://www.google.be/search?q=belasting ... d=0CA0QpwU" onclick="window.open(this.href);return false;
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

wanton

#3 , 21 dec 2010 23:10

Beste student , het is niet mijn bedoeling of van niemand op het forum denk ik om telkens uw huiswerk te maken. Maar ik wil u deze keer helpen , met gegevens aj 2011- inkomsten 2010.
Aangifte :
KI eigen woning is slechts aan te geven indien er een hypothecaire lening is van voor 2005. invullen : telkens de helft in 1100/2100.
Intresten lening : verdelen over 1138/2138 bij nieuwbouw ; over 1146/2146 bij aankoop.
Aflossingen lening in 1355/2355. Intresten en aflossingen : ieder de helft.
2e verblijf : wordt gehuurd ; geen aangifte doen.
Inkomen Mr in 1250 , van Mw in 2250. Aantal kinderen : 2 noteren in 1030.

Belastingvrije som : ieder heeft recht op 6690 €. Mr krijgt 3520 € bij voor de 2 kinderen , dat wordt 10210 €.
KI van gezinswoning : basis KI x 1.5461- telt mee tot max. intresten
Berekening : voor iedere partner afzonderlijk
van de beroepsinkomsten worden eerst de forfaitaire beroepskosten afgetrokken = netto inkomen
De basisbelasting wordt bekomen door de belasting op het vrijgestelde bedrag af te trekken van de belasting op het netto inkomen , volgens het barema
verminderingen :
- kapitaalsaflossingen aan het tarief van de hoogste schijf
- 12.5 % op geïndexeerd KI of intresten (kleinste bedrag van de twee)
- 125 € voor elke partner = Vlaamse jobkorting
dit geeft de verminderde basisbelasting VBB
Bijkomende gemeentebelasting : vb. 7 of 8 % op VBB
Reeds betaalde bedrijfsvoorheffing wordt verrekend dwz. in mindering gebracht
Het resultaat van beide partners wordt samengeteld = te betalen of te ontvangen bedrag.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”