KAPITAALAFLOSSING LENING

PAUL CORENS
Topic Starter

KAPITAALAFLOSSING LENING

#1 , 05 jan 2011 10:51

Mijn partner sluit in 1989 met haar toenmalige echtgenoot een hyp.kredietopening af voor het verbouwen van de gezinswoning. Na de scheiding in 2001 wordt bij huwelijkscontract in augustus 2001 de woning en de hyp.schulden ingebracht in het gemeenschappelijk vermogen met haar nieuwe partner. In november 2001 neemt mijn echtgenote terug een voorschot op (in hogervermelde kredietopening) met mezelf als hoofdeljike borg. Kunnen de kapitaalaflossingen door beide echtgenoten fiscaal in mindering gebracht worden ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 jan 2011 18:57

Enkel de echtgenoot die de lening heeft onderschreven doet afbetalingen. De andere , als borg , doet dat in normale omstandigheden niet. Alleen de echtgenoot die de lening heeft onderschreven kan dus een belastingvermindering bekomen.
U zegt dat de bestaande lening én de woning via huwelijkscontract in de gemeenschap is gekomen. Waarom heeft de bank dan niet gewoon de bijkomende lening op de beide echtgenoten als gemeenschappelijke schuld toegekend?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper

#3 , 05 jan 2011 18:59

Paul,

Enkel als je medekredietnemer bent. Hoofdelijk borg volstaat niet. je kan in voorkomend geval aan de bank vragen een "solidarisatie" uit te voeren. Daarmee voeg je jezelf toe als medekredietnemer en vanaf dan zijn de kapitaalsdelgingen ook in jouw hoofde aftrekbaar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”