Jullie mening?

peterrobbe
Topic Starter

Jullie mening?

#1 , 01 mar 2011 19:00

In 2008 krijg ik een jobaanbieding van een jonge man uit brugge die een bloeiende zaak heeft in transport.Hij zoekt mensen met een rijbewijs C.Van hem krijg ik een niet alledaagse voorstel,wat later gezien verschrikkelijke gevolgen zal hebben.Zijn aanbieding:Ik word medevenoot in zijn bvba zonder aandelen en daarvoor krijg ik iedere maand naargelang m'n uren ongeveer 2500€.De énige kost zou zijn 500€^per kwartaal aan sociale lasten . eerst was ik terughoudent,maar omdat er ongeveer een 25tal mensen werkte dacht ik éérst niet gesjoemel ofzo.Omdat ik na een tijdje geen loonfiches ontving begon ik problemen te krijgen met de "jonge man".Hij stuurde me door naar een boekhoeder .Deze man schoof alles op de lange baan.Nu 2 jaar later (juni 2010) krijg ik een gepeperde belastingsbrief van 11235€,de volgende morgen van de sociale dienst,5258€ omdat ik niet genoeg betaalde naargelang ik verdiende.Na een bezoek aan de boekhouder vertelde hij me dat het een vergissing was omdat ik nooit ingeschreven was ????!!!!!Hij zet dat ook op papier met z'n handtekening.De belastingen hebben een inval gedaan bij z'n bedrijf en daar hebben ze gezien dat er geld gestord is van de zaak naar mijn rekeningnr.Verder dan dat is geen link van mij naar het bedrijf(geen cotract,helemaal niets!!).Ik ben in 2009 opgestapt en 3 maand later waren ze faiiet(ze hebben onmiddelijk een andere zaak gestart!).Ik heb toen een bezwaar ingedient bij de belastingen,maar daar loopt het spaak.Ik moet nu ongeveer 16000€ betalen op 21000 die ik verdient heb.De boekhouder heeft een soort geheugenverlies en wil zekers niet meehelpen.

Hoe kan je een belastingsbrief krijgen zonder loonfiches en dergelijke?Kan de sociale dienst na 2 jaar dat bedrag terugvorderen?Kan de boekhouder verantwooredelijk gesteld worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 mar 2011 19:10

Als medevennoot was je zelfstandige en daarom kreeg je geen loonfiches.
Nu wordt je belast op je inkomen als zelfstandige.
Vermoedelijk zijn ze het te weten gekomen omdat u als zelfstandige sociale bijdragen hebt betaald.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

peterrobbe
Topic Starter

#3 , 19 mar 2011 13:17

Als medevennoot was je zelfstandige en daarom kreeg je geen loonfiches

Ik was nooit "zelfstandige".Ik heb nooit iets getekend of dergekijke voor zelfstandige.Ik betaalde wel sociale lasten,da's alles.
een bezoek aan de boekhouder vertelde hij me dat het een vergissing was omdat ik nooit ingeschreven was ????!!!!!Hij zet dat ook op papier met z'n handtekening
Ik heb nu iemand van de belastingen gesproken:Deze boekhouder zou een document teruggevonden hebben van een loonfiche???!!!Alhoewel er geen zijn!!Deze heeft hij overgemaakt aan de belastingen,kan dit zomaar?Kan ik hem ergens aansprakelijk maken ?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mar 2011 15:27

u bent vennoot in de firma en werkt er dus bent u een werkende vennoot .... de firma heeft u per maand blijkbaar 2500 € gestort ... wel met dat geld moet u uw belasting en sociale zekerheid betalen.

Waarom leren ze in school nu ook niks van dit alles... ik heb nog zo enkele vakken die ze mogen geven.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”