Goeie morgen,
De rva en de belastingen gaan me terug een maagzweer bezorgen.
Situatieschets:
- Anno 2006 had ik twee jobs, voltijdse betrekking (2500€ bruto) & weekendwerk (600€ bruto daterende uit studententijd)
- Weekendwerk was slechts minimaal belast vanuit werkgever (enkel RSZ eraf dus van de 600€, 500€ netto)
- Septemeber, October, November 2006 de fulltime job kwijtgespeeld en werkloosheidsuitkering aangevraagd, ik kreeg voor die drie maanden +/-400€ uitkering/maand
- 2008 heb ik +/- 3500€ belastingen terugbetaald (inkomsten 2006)
- RVA vraagt mij 400€ terug te storten want teveel betaald.
Wat is hier gaande? Als ik even een berekening maak kom ik aan het volgende:
3500€/12 = 291.7€ (extra maandelijkse belastingslast na afrekening)
500€-291.7€ = 208.3€ (is bedrag dat ik van mijn weekendwerk daadwerkelijk heb overgehouden
400€ uitkering + 208.3€ = 608.3 (is het bedrag waar ik het dan omgerekend mee moest doen)
totaal is 1825.2€ inkomsten in 3 maand, waar ik er nu 400 van moet teruggeven.
ik heb dus mogen overleven met 1425.2€ gedurende 3 maand, alleenwonende vrijgezel.
Ik moest sinds februari reeds 2500€ belastingen terugkrijgen, maar de RVA heeft mijn schuld doorgegeven aan de belastingen, heb al een maand betaald, maar door een fout is dit niet doorgegeven en mag ik binnen een maand nog eens terugbellen als m'n geld nog niet gestort is.
Hoe zit dat systeem in mekaar? Bij de RVA kan niemand mij deftig antwoord geven over die berekening. Heb al 2 keer speciaal verlof genomen en langsgeweest bij de RVA, maar "de persoon die de berekeningen doet is er niet/ is ziek/werkt vandaag uitzonderlijk een halve dag/heeft nu een nieuwe job/...."
Heb ik een poot om op te staan?