#5 , 14 mar 2011 16:59
Om boven de forfaitaire beroepskosten te komen kan het woon werkverkeer kan nog steeds als beroepskosten worden ingegeven indien men over een firmawagen beschikt, maar dit is bijna nooit voordelig.
Op je firmawagen word een Voordeel Alle Aard berkened (VAA)(= prive gebruik),en op basis van de afstand tussen woonplaats en werkplaats is dit forfaitair 5000 of 7500km. Indien je je woon-werkverkeer gaat ingeven als beroepskosten kanje dit aan 0,15€/km, op basis van de werkelijke KM. Maar hier is het probleem: Als je je werkelijke KM gaat doorgevan gaat ook het VAA berekend moeten worden op je werkelijke km woon werkverkeer(indien deze meer zijn dan 5000/7500km, minder aanvaard de fiscus niet). Voor het VAA werd vroeger gekeken naar de fiscale PK, en dit was dan een voordeel tussen de 0.18(4fisc PK) en 0,50€/km (19fisc pK)
Dus doe je vb 3000km woon-werkverkeer per jaar, kan je deze inbrengen @0,15€/km=450€ om zo, samen met andere werkelijke beroepskosten, boven je forfaitaire beroepskosten te komen.
Als je vb 30.000km doet woon-werkverkeer is het nadelig om deze in te brengen, aangezien je belastbaar inkomen verhoogd zal worden met vb 7.500€(VAA zal stijgen omdat je 30000km doet: 30000km x vb 0,25€/Km),terwijl je "maar" 4.500,00€ als beroepskost kan ingeven voor je woon-werkverkeer (30.000km x 0,15€/km). Je zal dus op 3.000€ extra belast worden.
Nota: Momenteel is de fiscale regelgeving wel veranders en word het VAA niet meer berekend met behulp van de fiscale PK's, maar met de CO² uitstoot. Bij extreem zuinige/hybride? wagens(CO² uitstoot van vb 60g/km, als die al bestaan) zou je vb kunnen uitkomen op een VAA van minder dan 0,15€/km, waardoor het wel voordelig kan zijn om ook je woon-werkverkeer volledig in te geven.
Afstand tussen klanten kan, zoals reeds gemeld, nooit een beroepskost zijn bij een firmawagen.