Foute berekening bij de belastingen.

vally
Topic Starter

Foute berekening bij de belastingen.

#1 , 30 mar 2011 14:19

Ik ben een alleenstaande, werkloze ouder met vier kinderen ten laste.
Vorig jaar (2009)heb ik een bedrag door de belastingen uitgerekend een 2032euro ontvangen, voor het jaar 2010 zou ik 0 euro terugkrijgen, mijn situatie was thans hetzelfde als vorig jaar, maar toen ik mijn papier bekeek, vorig jaar kreeg ik dus dat bedrag voor kinderen ten laste en alleenstaande ouder, nu staan er geen personen ten laste op, terwijl alles nog hetzelfde is zoals vorig jaar, alleenstaande met vier kinderen, kan dit een fout zijn van bij de belastingen zelf? Op de brief staat nergens vermeld dat ik kinderen ten laste heb, terwijl ze allemaal gedomicileerd staan bij mij zoals alle vorige jaren.

Dank, voor eventuele reacties.

Valerie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Denduvel

#2 , 30 mar 2011 14:53

Hallo,

Alle informatie op volgende link, neem contact op met het lokaal belastingskantoor vermeld op uw aangifte.

http://www.belgium.be/nl/belastingen/in ... arschrift/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvg

glenn1976
Contacteer: Website

#3 , 30 mar 2011 14:58

heb je op je aangifte in de personenbelasting voor het inkomstenjaar 2009 (dat is deze die je in 2010 hebt ingevuld) in het vak personalia ook je 4 kinderen als personen ten laste opgegeven? Hoe hebt je je aangifte ingediend? via papieren aangifte of via het tax-on-web systeem?

Op het aanslagbiljet dat je hebt ontvangen (waarop staat dat je nu 0 euro terugkrijgt) staat het telefoonnummer van het bevoegd controle-kantoor. Best eens bellen. Zorg dat je het aanslagbiljet (met daarop het artikelnummer) bij je hebt. Vraag of er kinderen ten laste zijn aangegeven. Mischien willen ze het zo regelen, anders zullen je een brief moeten schrijven om je aangifte te corrigeren

Reclame

gebruiker

#4 , 30 mar 2011 23:49

vally, zelfs al zou je vergeten zijn van het zelf te vermelden op je aangifteformulier, dan nog bestaat er de 'materiële fout' (bij het invullen, het vergeten te vermelden) die ten allen tijde kan rechtgezet worden.

Best neem je inderdaad contact op met de controledienst (CTK?) met de vraag waarom je kinderen ten laste niet opgenomen werden in de berekeningsnota. Indien ze op basis van je telefoon dit niet binnen de 2 weken rechtzetten dan vraag je hier maar verder.

Dan heb je, zoals hiervoor vermeld, de mogelijkheid tot het indienen van een 'bezwaarschrift'.

Die termen mag je verder vergeten, weet enkel dat alles zal rechtgezet worden. Indien de controle het zelf doet binnen de maand, bij bezwaarschrift binnen de ... maand (kan meer dan 6 maand zijn, in dit geval).

Als je kan, best persoonlijk binnengaan bij de controle met je berekeningsnota. Die kinderen ten laste kunnen ze zelf onmiddellijk controleren op hun eigen informaticasysteem.

Alles komt goed (als je het opvolgt, laat hier maar weten hoe het verloopt).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”