energiebesparende maatregelen

Marccelus
Topic Starter

energiebesparende maatregelen

#1 , 22 apr 2011 22:53

Ik werk in het buitenland. Dus mijn inkomen uit het buitenland is in Belgie vrijgesteld van belastingen. Ik moet daar enkel gemeentebelastingen op betalen. Mijn vrouw heeft zel een inkomen in Belgie. Nu, vwb energiebesparende maatregelen geldt de regel dat investeringsaftrek tussen de partners wordt verdeeld naargelang hun aandeel in de woning waarop de investering betrekking heeft : mijn vrouw en ik zijn voor 50% eigenaar van het huis. Dus de investeringsaftrek is voor 50% voor mij en 50% voor mijn vrouw. Maar gezien ik geen belastingen betaal in Belgie... heb ik daar niks aan.

Hoe ik ervoor zorgen dat mijn vrouw voor 100% eigenaar wordt, zonder teveel extra kosten .... ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 22 apr 2011 23:01

Ook als u GEEN belastbaar inkomen in België hebt komt u in aanmerking voor de belastingvermindering voor energiebesparende maatregelen.

http://minfin.fgov.be/portail2/nl/theme ... /who.htm#C" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#3 , 22 apr 2011 23:06

Maar:
"Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd, wordt de belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven omgedeeld in verhouding tot het belastbaar inkomen van elke echtgenoot."
Ik denk dat bijgevolg de echtgenote 100 percent van de belastingsvermindering zal krijgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Marccelus
Topic Starter

#4 , 24 apr 2011 22:30

De omrekening gebeurt volgens mij naargelang het aandeel van de echtgenotes in de woning. Dus ik ben voor 50% eigenaar en mijn vrouw dus ook. Het fiscaal voordeel wordt ook 50/50 toegekend, maar gezien ik geen belastingen betaal in Belgie, heb ik daar niks aan. Vandaar mijn vraag hoe kan regelen dat mijn echtgenote voor 100% eigenaar ? Welteverstaan zonder scheiding, zonder notariskosten ...?

roharro

#5 , 24 apr 2011 22:43

Neen! Zoals ik al schreef is de regel:
"Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd, wordt de belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven omgedeeld in verhouding tot het belastbaar inkomen van elke echtgenoot" Dus NIET ivm het aandeel in de eigendom. Dat laatste geldt wel voor mede-eigenaren die geen gemeenschappelijke belastingsaangifte doen (bijv.: twee broers, twee vrienden, enz..).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”