probleem met personenbelastingen

Alain_vdb
Topic Starter

probleem met personenbelastingen

#1 , 03 mei 2011 09:56

Ik heb een factuur gekregen van 1,500 euro terug te betalen aan dienst belastingen voor een aanslagjaar 2010 (inkomsten 2009) in 2009 had ik één kind ten laste maar vanaf begin 2010 is mijn zoon ook ten laste van me, de mama is verdwenen dus geen contact geen co-ouderschap enz.. ik heb in de jaar 2009 via een interim gewerkt en blijkbaar de laagste bedrijfsvoorheffing betaald, terugbetalingplan wordt niet aanvaard, aangezien dat ik alleenstaande ouder ben nog werkend en heb nog 3x lopende kredieten die komen op 600 euro maandelijks kan ik natuurlijk niet de hele som ene keer terugbetalen, bestaat er een oplossing voor mijn probleem in dit geval?
Met vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Alain_vdb
Topic Starter

#2 , 03 mei 2011 10:33

12x 125euro terugbetaling hebben ze natuurlijk niet aanvaard!

jojan

#3 , 03 mei 2011 11:13

Wat doen als de ontvanger u betalingsfaciliteiten weigert?
Enkel de ontvanger is bevoegd om onder zijn persoonlijke verantwoordelijkheid betalingsfaciliteiten toe te kennen.

Wanneer hij u deze gunstmaatregel weigert zal de ontvanger kort de redenen vermelden die zijn beslissing staven.

Geen enkele ambtenaar kan zijn beslissing wijzigen. De rechtbanken kunnen geen betalingsfaciliteiten inzake belastingen toekennen en kunnen bijgevolg niet tussenkomen in de beslissing van de ontvanger.

Als u niet akkoord gaat met de beslissing van de ontvanger hebt u de mogelijkheid om zich tot de fiscale bemiddelingsdienst te richten. Deze dienst heeft als taak te proberen de problemen op te lossen die belastingplichtigen in financiële moeilijkheden in hun omgang met de ontvanger kunnen ondervinden. Strikt genomen gaat het echter niet om een beroep tegen de beslissing van de ontvanger.

Fiscale bemiddelingsdienst
Koning Albert II-laan 33 bus 46
1030 Schaarbeek
Tel.:0257/623.60
Fax: 0257/980.57
E-mail: fiscaal.bemiddelaars@minfin.fed.be (Nederlands)

Nog enkele opmerkingen: als u een afbetalingsplan krijgt zal er u nadien ook nog nalatigheidsintresten aangerekend worden. (7% per jaar - wordt maandelijks berekend - 0,5833% per maand)

Als u via interim werkt vraag altijd naar hoeveel bedrijfsvoorheffing er wordt afgehouden. Vraag of dit eventueel verhoogt kan worden.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mei 2011 11:35

De rechtbanken kunnen geen betalingsfaciliteiten inzake belastingen toekennen en kunnen bijgevolg niet tussenkomen in de beslissing van de ontvanger.
Voor de volledigheid. Dit is niet volledig juist.
De rechtbank kan nagaan of de beslissing behoorlijk gemotiveerd is en als dat niet zo is de beslissing vernietigen. De rechtbank kan zelf geen betalingsfaciliteiten toekennen. Als de beslissing vernietigd wordt moet de ontvanger een nieuwe beslissing nemen èn die behoorlijk motiveren.
Tijdens het verloop van deze procedure zal de ontvanger niet gedwongen uitvoeren en geniet u dus de facto van betalingsfaciliteiten. U kan ondertussen uw goede wil tonen en maandelijks betalen wat u kan betalen.

jojan

#5 , 03 mei 2011 11:38

het staat zo op de website van de fiscus.

http://fiscus.fgov.be/interfainvnl/Vrag ... ngen.htm#6" onclick="window.open(this.href);return false;

Alain_vdb
Topic Starter

#6 , 03 mei 2011 11:58

wij weten allemaal dat dienst belastingen is een machtige organisatie waarvan de cheffen van de fed politie en de ministers moeten kunnen genieten, wat kan een kleine mens daartegen doen, niet veel zeker, maar ze willen zelfs de maandelijkse aflossing niet aanvaarden en ik begrijp ze wel hoor, als iedereen i.p.v. direct te betalen gaat genieten van een terugbetilngsplan zouden ze dan niet meer op tijd op dure rijs kunnen gaan!!! daar zit het probleem

bartvdv

#7 , 03 mei 2011 12:04

Ik moet jouw stelling toch tegenspreken. Mijn ervaring met personeel van belastingdiensten is net omgekeerd. Misschien moet je het wel bij jezelf zoeken en een serieus betalingsplan voorleggen.

jojan

#8 , 03 mei 2011 12:05

een afbetalingsplan is een GUNST. Volgens mij neemt u best contact op met de fiscale bemiddelingsdienst om proberen tot een vergelijk te komen met de belastingsdienst.

Alain_vdb
Topic Starter

#9 , 03 mei 2011 12:17

ik wil jullie bedanken voor de tips. jojan ik zou toch eens properen op een afbetalingsplan aan te geraken!

gebruiker

#10 , 03 mei 2011 22:25

Stuur een brief naar de gewestelijk directeur, zoals vermeld op je aanslagbiljet.

Leg in deze brief je persoonlijke situatie uit, zoals het inkomen dat je geniet en wat je lasten zijn. Vraag bijkomstig in die brief ontlasting van boetes en intresten (gelet op je financiële toestand en de lasten die je te dragen hebt), vraag in de eerste plaats een ontlasting aan van de belasting en vraag bijkomstig, indien de ontlasting niet kan ingewilligd worden, dat je een aflossingsplan toegestaan zou worden. In principe kan je 12 maand voorstellen en zou dit geen probleem mogen vormen.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker

#11 , 03 mei 2011 22:48

Je kan ook een verzoekschift downloaden, invullen en opsturen met een vraag tot het onbeperkt uitstel van de invordering van je directe belastingen die je dient te betalen ('onbeperkt' houdt dus in dat je bij akkoord dus in feite nooit deze belastingen zal effectief dienen te betalen):

http://fiscus.fgov.be/interfainvnl/Vrag ... itstel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Het verzoekschrift:

http://fiscus.fgov.be/interfainvnl/vrag ... chrift.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Alain_vdb
Topic Starter

#12 , 04 mei 2011 11:06

Je kan ook een verzoekschift downloaden, invullen en opsturen met een vraag tot het onbeperkt uitstel van de invordering van je directe belastingen die je dient te betalen ('onbeperkt' houdt dus in dat je bij akkoord dus in feite nooit deze belastingen zal effectief dienen te betalen):

http://fiscus.fgov.be/interfainvnl/Vrag ... itstel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Het verzoekschrift:

http://fiscus.fgov.be/interfainvnl/vrag ... chrift.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
HET ONBEPERKT UITSTEL VAN DE INVORDERING KAN ENKEL VERLEEND WORDEN INZAKE
INKOMSTENBELASTINGEN IN HOOFDSOM, DE BELASTINGVERHOGINGEN, DE BOETEN EN INTERESTEN, MET
UITSLUITING VAN DE VOORHEFFINGEN, MET DE INKOMSTENBELASTINGEN GELIJKGESTELDE BELASTINGEN
(O.A. VERKEERSBELASTING) EN DE VERVOLGINGSKOSTEN, EN MITS BETALING VAN EEN BEPAALD
BEDRAG.

welke bedrag staat nergens vermeld, wil dat zeggen dat ik zelf mag kiezen welke bedrag dat ik ga betalen?

Lightning

#13 , 04 mei 2011 11:15

Het "onbeperkt uitstel" is een nog grotere GUNSTmaatregel dan het toestaan van een afbetalingsregeling. Reken daar dus niet te hard op voor een reguliere belastingaanslag.
Het volgende voorstel kunnen ze m.i. niet weigeren. U betaalt nu 750 euro en vervolgens 5 maanden 150 euro (+intresten).

Alain_vdb
Topic Starter

#14 , 04 mei 2011 11:27

Het "onbeperkt uitstel" is een nog grotere GUNSTmaatregel dan het toestaan van een afbetalingsregeling. Reken daar dus niet te hard op voor een reguliere belastingaanslag.
Het volgende voorstel kunnen ze m.i. niet weigeren. U betaalt nu 750 euro en vervolgens 5 maanden 150 euro (+intresten).
Ik heb maandelijkse inkomen 1700 euro samen met kindergeld geteld, 650 euro wordt maandelijks betaald aan banken van leningen + 450euro huur + 150euro gas+electriciteit + 35euro internet +35 euro GSM abonement, er blijft 370 over om 30 dagen te leven hierbij reken maar nog autoverzekering 300euro per kwartaal en alle andere facturen... zelfs als ik dit allemaal voorleg kunnen ze mijn voorstel niet aanwaarden??

Lightning

#15 , 04 mei 2011 11:39

De belastingontvanger heeft het recht UW voorstel van 12 x 125 euro onvoldoende te vinden.

Mag ik u een tip geven. Als u binnenkort opnieuw uw aangifte invult, doe dan online een simulatie van wat u gaat moeten ontvangen of bijbetalen. Als u opnieuw een smak gaat moeten bijbetalen, dan kan u daar al op voorhand rekening mee houden.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”