Ik zou met mijn vrouw een huis willen kopen maar we bemerken dat je voor 12 miljoen niet echt een huis kan kopen waar je een groter gezin in kan grootbrengen (kinderwens 3-4).
We bezitten samen bijna 5 miljoen en zouden de rest lenen bij de bank + waarschijnlijk ook een schenking krijgen van de moeder van mijn vrouw.
Nu is mijn vraag, Als wij een huis mochten vinden en aankopen met gedeeltelijk ons geld en gedeeltelijk met een lening van de bank (liefst niet teveel anders kunnen we niet leven kwestie van wat je moet afbetalen aan je schulden), kunnen wij dan ook van voordelige belastingen genieten of is dit niet in te boeken?
Als wij namelijk een aanvaardbaar huis willen betalen we al gauw 17 miljoen belgische franken maar dan is er maandelijks weinig over om behoorlijk te leven (we zijn jong getrouwd en hebben al een kind). En uiteraard zitten we met het probleem dat we de zaak van ons ouders willen overnemen (we zijn zelfstandig) en dus moeten we later dat gebouw ook kunnen afbetalen aan de broers en zussen.
Daarom dat we dit willen kunnen terugbetalen in 15 jaar tijd. Maar dan moeten we wel zeker weten of we genoeg voordelen kunnen genieten om dit te kunnen doen.
Onze ouders stellen voor om bij hen te komen eten smiddags maar ik zie het nut niet van alleenwonen als je uiteindelijk terug in de situatie zit waar je uit wilde ontvluchten (zus is gescheiden en zit terug thuis met haar 2 kinderen maar zijn etters) en de broer is een profiteur met praatziekte en een enorm ego, woont ook thuis, nog een andere broer steelt graag materiaal.
Het huis van mijn ouders ligt vol met rommel omdat die niks kunnen weggooien en niemand schikt dat eens op (heb het al geprobeerd maar dan worden ze kwaad, moet er blijkbaar afblijven).
Je krijgt hier enorm veel stress en omdat ik als zelfstandige maar een halve vrije dag heb begrijp je wel wat ik bedoel, nooit geen rust :S
Dus je kan wel verstaan waarom we een andere oplossing willen. Daarom hoopte wij dat iemand ons hier verduidelijking kan schenken zodat we weten of deze stap haalbaar is of niet.
Zou dom zijn van ons om de grote stap te zetten en dan telkens tegen onze kinderen te moeten zeggen "sorry je krijgt geen zakgeld want we hebben het niet" :/
We willen kunnen sparen en liefst zo goed mogelijk.
De woning zelf is ongeveer 60 jaar oud.