loonbeslag , ook op BTW?

Tattie
Topic Starter

loonbeslag , ook op BTW?

#1 , 02 jun 2011 20:24

ergens staat hier het volledige verhaal wel te lezen, maar om het kort te houden..
ik was zo stom om borg te tekenen voor mn exvriend (toen nog vriend) zn autolening, om wraak te nemen is hij gestopt met betalen, gevolg: auto in beslag genomen, loonbeslag bij hem en loonbeslag bij mij, aangezien ik een zelfstandige activiteit uitoefen kunnen ze dus enkel beslag leggen op mijn personenbelasting, en blijkbaar ook op mijn teruggave van autobelasting (resterend bedrag door pertotal wagen)... m'n huidige vriend en ik kochtten ons een nieuwe wagen, waarvan ik door mn werk de BTW kan recupereren. Nu is mn vraag kan daar ook beslag op worden gelegd of mag er daar niet aan geraakt worden daar dit mijn zelfstandige activiteit aanbelangd?

Onze advocaat zei wel dat al hetgeen ze bij mij komen halen ik terug kan eisen bij mn ex dmv een beslagrechter. Weten jullie of er daar een kans op slagen inzit of dat de rechter (net zoals de vrederechter die ik in het begin eens inschakelde) gewoon zegt van ge moest maar zo stom niet zijn om te tekenen...

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jun 2011 22:18

Ja, op die teruggave van btw kan ook beslag gelegd worden. Maar de kans dat men dat doet schat ik zeer klein in.

De beslagrechter heeft hier niets mee te maken. Als u als borg betaald hebt kan u terugbetaling vorderen van de hoofdschuldenaar. Ik kan mij niet voorstellen dat een rechter dergelijke vordering niet zou inwilligen "omdat u maar niet zo stom moest zijn." Hebt u bij de vrederechter wel een vordering ingesteld in terugbetaling van wat u als borg betaald had? Dergelijke vordering kan u maar instellen als u effectief betaald hebt...

Tattie
Topic Starter

#3 , 03 jun 2011 17:28

toendertijd bij de vrederechter was om te verkrijgen dat ik geschrapt werd uit die lening...er was dan nog niks ingehouden van mij... ondertussen is dit een kleine 1000 euro (van in totaal nog 7000 schuld) door teruggave BTW zou dit 4000 worden (ik krijg een 3000 terug).

ook stelde ik mij al een aantal keren in contact met de deurwaarder belast met deze zaak, maar zowel telefonisch, per mail en per fax krijg ik niks van antwoord..wat ik persoonlijk behoorlijk onbeleefd vind...mag hij mij de info niet verschaffen doordat hij neutraal moet blijven tot daar aan toe maar dat hij dat dan laat weten e zeg...

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jun 2011 17:59

U kan zomaar niet geschrapt worden van een lening. U hebt die lening ondertekend als borg of mede-schuldenaar en blijft dan gehouden tegenover de schuldeiser.

Iets anders is de terugvordering die u kan hebben tegenover de hoofdschuldenaar of mede-schuldenaar. Om als u betaald hebt te kunnen terugvorderen moet u een procedure beginnen tegen de hoofdschuldenaar of mede-schuldenaar. Deze moet bij vonnis veroordeeld worden om u terug te betalen. Pas dan kan u tot invordering bij de hoofdschuldenaar of mede-schuldenaar overgaan.

Tattie
Topic Starter

#5 , 03 jun 2011 23:29

even om duidelijk te zijn... hoofdschuldenaar is mn ex als ik borg tekende, mede schuldenaar is de ex als we een gezamelijke lening hadden??? want als ik daar ook kan terugvorderen (en heb bewijzen op rekening van hoe en wat) dan mag em mij nog eens 2000 terugbetalen van andere lening waar ik het geluk had een overeenkomst met de bank te sluiten dat als ik de helft betaalde ze mij voor de rest gerust lieten...
ja ik hoor je het denken... hoe stom kan iemand zijn... wel ik was zo naief en heb mn leske geleerd ja...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”