personenbelasting - factuur vergeten in te brengen

barbaras
Topic Starter

personenbelasting - factuur vergeten in te brengen

#1 , 13 jun 2011 18:50

Even de situatie schetsen. Ik werk als zelfstandige in bijberoep.

In april 2009 kocht ik een vaste computer voor 1800 euro. Ik ben die vergeten in te geven/af te schrijven in mijn belastingsaangifte voor 2009.
Is het nu nog mogelijk om voor mijn aangifte in 2010 de computer voor 1/3 in te brengen, en volgend jaar voor 2011 ook voor 1/3?

Hartelijk dank alvast voor de hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 jun 2011 14:37

U kan dat wel doen voor 2010 en 2011. De vraag is enkel of de administratie aanvaardt dat die volledig voor uw (bij)beroep is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bartvdv

#3 , 14 jun 2011 15:59

En zo zonder restwaarde?

Reclame

wanton

#4 , 14 jun 2011 17:18

Inderdaad : wat is de waarde van een computer na drie jaar intensief gebruik?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 15 jun 2011 10:23

“Artikel 61.Afschrijvingen worden als beroepskosten aangemerkt naar de mate dat ze gegrond zijn op de aanschaffings- of beleggingswaarde en voor zover ze noodzakelijk zijn en samengaan met een waardevermindering die zich in het belastbare tijdperk werkelijk heeft voorgedaan...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen=WIB).

“Art.305.Belastingplichtigen die aan de personenbelasting...zijn gehouden ieder jaar aan de administratie der directe belastingen een aangifte over te leggen in de vormen en binnen de termijnen omschreven in de artikelen 307 tot 311. Art.311.De directeur-generaal van de directe belastingen of zijn gedelegeerde kunnen afwijkingen van de in de artikelen 306 en 308 tot 310 gestelde termijnen toestaan.”(WIB).

U kan proberen zulke afwijking te bekomen voor de vergeten afschrijving.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”