Pagina 1 van 1
personenbelasting - factuur vergeten in te brengen
Geplaatst: 13 jun 2011 18:50
door barbaras
Even de situatie schetsen. Ik werk als zelfstandige in bijberoep.
In april 2009 kocht ik een vaste computer voor 1800 euro. Ik ben die vergeten in te geven/af te schrijven in mijn belastingsaangifte voor 2009.
Is het nu nog mogelijk om voor mijn aangifte in 2010 de computer voor 1/3 in te brengen, en volgend jaar voor 2011 ook voor 1/3?
Hartelijk dank alvast voor de hulp!
Re: personenbelasting - factuur vergeten in te brengen
Geplaatst: 14 jun 2011 14:37
door wanton
U kan dat wel doen voor 2010 en 2011. De vraag is enkel of de administratie aanvaardt dat die volledig voor uw (bij)beroep is.
Re: personenbelasting - factuur vergeten in te brengen
Geplaatst: 14 jun 2011 15:59
door bartvdv
En zo zonder restwaarde?
Re: personenbelasting - factuur vergeten in te brengen
Geplaatst: 14 jun 2011 17:18
door wanton
Inderdaad : wat is de waarde van een computer na drie jaar intensief gebruik?
Re: personenbelasting - factuur vergeten in te brengen
Geplaatst: 15 jun 2011 10:23
door j.demoor
“Artikel 61.Afschrijvingen worden als beroepskosten aangemerkt naar de mate dat ze gegrond zijn op de aanschaffings- of beleggingswaarde en voor zover ze noodzakelijk zijn en samengaan met een waardevermindering die zich in het belastbare tijdperk werkelijk heeft voorgedaan...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen=WIB).
“Art.305.Belastingplichtigen die aan de personenbelasting...zijn gehouden ieder jaar aan de administratie der directe belastingen een aangifte over te leggen in de vormen en binnen de termijnen omschreven in de artikelen 307 tot 311. Art.311.De directeur-generaal van de directe belastingen of zijn gedelegeerde kunnen afwijkingen van de in de artikelen 306 en 308 tot 310 gestelde termijnen toestaan.”(WIB).
U kan proberen zulke afwijking te bekomen voor de vergeten afschrijving.