De laatste 2 jaar een fout gemaakt in aangifte .

frokkel
Topic Starter

De laatste 2 jaar een fout gemaakt in aangifte .

#1 , 23 jun 2011 20:24

Hallo

Ik heb ontdekt dat ik de laatste 2 aangiftes mijn kapitaal van mijn lening voor mijn enige woning niet ingevuld heb.
Interest wel steeds ingevuld maar niet het kapitaal dus.
Komt toch neer op ongeveer 2000€ per jaar.
Zou ik dit nog kunnen aanvechten?

Zal volgende keer mijn belastingen maar terug laten invullen ipv het via Tax-on-web te doen.

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 jun 2011 22:47

U kan tot drie jaar teruggaan. Verzamel de nodige documenten en begeef u zo spoedig mogelijk naar uw lokale belastingskantoor.

frokkel
Topic Starter

#3 , 30 jun 2011 22:23

Kan je niet maar 6 maanden terug gaan? en zij 3 jaar?

Groeten

Reclame

Vandebos

#4 , 30 jun 2011 22:28

Elke fout in de belastingaangifte kan binnen de zes maanden na de verzending van het aanslagbiljet eenvoudig worden rechtgezet via een aangetekend schrijven waarin u de fout meldt.

Dat 'bezwaarschrift' moet u indienen bij de directeur van de belastingen van uw regio, van wie u de gegevens kan terugvinden op uw aanslagbiljet.

Vooraleer u een officieel bezwaarschrift stuurt om de fout te regulariseren, kan u echter best via een telefoontje of gewone brief overleggen met uw belastingcontroleur hoe u best te werk gaat. In sommige gevallen volstaat dat al om de fout recht te zetten. Het telefoonnummer kan u ook terugvinden op uw aanslagbiljet.

Is de periode van zes maanden na de verzending van het aanslagbiljet verstreken, dan wordt het iets complexer. Een bezwaarschrift is dan niet meer mogelijk maar u kan dan nog wel een verzoekschrift indienen tot ambtshalve ontheffing van de te veel geïnde belasting. Op die manier kan u fouten tot vijf jaar rechtzetten. Zo'n ambtshalve ontheffing is echter niet mogelijk in alle gevallen: het kan slechts voor enkele welbepaalde categorieën van fouten die in de wet omschreven zijn.

Ook als de zes maanden voor het indienen van een bezwaarschrift al voorbij zijn, is het dus zeker nog het proberen waard om de fout te laten corrigeren via een verzoekschrift tot ambtshalve ontheffing. Hierover kan u best eerst telefonisch overleg plegen met uw belastingcontroleur.

peter kvm

#5 , 01 jul 2011 16:25

Als het een loutere vergetelheid betreft of materiële vergissing is het zeker de moeite om een ambtshalve rechtzetting te vragen.

jefke007

#6 , 01 jul 2011 20:59

Die 3 jaar "ambtshalve" is al een tijdje verlengd naar 5 jaar.

Vandebos

#7 , 02 jul 2011 00:29

Indeed, staat ook zo in uitgebreide post.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”