#4 , 30 jun 2011 22:28
Elke fout in de belastingaangifte kan binnen de zes maanden na de verzending van het aanslagbiljet eenvoudig worden rechtgezet via een aangetekend schrijven waarin u de fout meldt.
Dat 'bezwaarschrift' moet u indienen bij de directeur van de belastingen van uw regio, van wie u de gegevens kan terugvinden op uw aanslagbiljet.
Vooraleer u een officieel bezwaarschrift stuurt om de fout te regulariseren, kan u echter best via een telefoontje of gewone brief overleggen met uw belastingcontroleur hoe u best te werk gaat. In sommige gevallen volstaat dat al om de fout recht te zetten. Het telefoonnummer kan u ook terugvinden op uw aanslagbiljet.
Is de periode van zes maanden na de verzending van het aanslagbiljet verstreken, dan wordt het iets complexer. Een bezwaarschrift is dan niet meer mogelijk maar u kan dan nog wel een verzoekschrift indienen tot ambtshalve ontheffing van de te veel geïnde belasting. Op die manier kan u fouten tot vijf jaar rechtzetten. Zo'n ambtshalve ontheffing is echter niet mogelijk in alle gevallen: het kan slechts voor enkele welbepaalde categorieën van fouten die in de wet omschreven zijn.
Ook als de zes maanden voor het indienen van een bezwaarschrift al voorbij zijn, is het dus zeker nog het proberen waard om de fout te laten corrigeren via een verzoekschrift tot ambtshalve ontheffing. Hierover kan u best eerst telefonisch overleg plegen met uw belastingcontroleur.