Mijn vader heeft 6300€ aangegeven als onderhoudsgeld onder rubriek 1390 van zijn persoonlijke belastingsaangifte. Hij heeft dit echter ten persoonlijke titel op mijn moeder haar naam aangegeven. In het echtscheidingscontract is echter aangegeven dat het geld op mijn moeder haar rekening moet worden gestort maar dat het bestemd is voor het onderhoud van de kinderen (ik en mijn broer). Dit is jaren goed verlopen tot aj.2009. De reden die mijn vader geeft waarom hij het geld in aj.2009 ten persoonlijke titel van mijn moeder heeft gezet, is dat wij enerzijds ten laste blijven en anderzijds geen belastingen moeten betalen. Het logische gevolg is dan dat mijn moeder belastingen betaald op dit onderhoudsgeld (weliswaar op 80% van het ontvangen bedrag). Volgens mij is echter zijn redenering verkeerd en kan het bedrag van 6300€ wel op onze (ik en mijn broer) belastingaangifte ingevuld worden zonder gevolgen.
Indien dit het geval is, is het uiteraard beter het op onze naam te zetten aangezien mijn moeder zowiezo op 80% belastingen betaald en wij 0% (aangezien onderhoudsgeld voor kinderen onbelast is tot een zeker maximumbedrag...denk ik toch).
Mijn vragen betreffen de berekening van de netto-bestaansmiddelen:
* Er is een vrijstelling voorzien voor onderhoudsgelden ten bedrage van 2830€ --> moet ik deze vrijstelling zelf toepassen vooraleer in te vullen op de belastingsbrief of brengt de belastingadministratie dit bedrag in mindering?
* Is het mogelijk dat men belastingen moet betalen terwijl men ten laste blijft? Moet men met andere woorden woorden belastingen betalen op het bedrag dat de vrijstelling overschrijdt?
* Wanneer, hoe en wie moet de forfaitaire aftrek van 20% toepassen?
* Mijn vader geeft mij en mijn broer elk 2000€ (per jaar) studiegeld op onze persoonlijke rekening (bovenop het onderhoudsgeld dat op mijn moeder haar rekening wordt gestort). Naar mijn weten geeft hij dit niet aan als onderhoudsgeld. Moet ik met dit bedrag rekening houden bij de berekening van de netto-bestaansmiddelen?
Als ik mijn uitleg ga doen bij het desbetreffende belastingskantoor kan ik dan 'slapende honden' wakker maken? De spreuk "de belastingsontvanger, je vriend" heb ik immers nog nooit gehoord.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat met 6300€ (3150€ per kind) onderhoudsgeld en bijkomende inkomsten van wedden en lonen (circa 500€ per kind per jaar) wij de netto-bestaansmiddelen zouden overschrijden. Het lijkt mij nog onwaarschijnlijker dat wij belastingen zouden moeten betalen indien wij dit alles aangeven op onze naam. Zelfs indien het studiegeld wordt meegerekend denk ik niet dat we de maximumbedragen overschrijden (ter info: mijn moeder is alleenstaande waardoor het maximumbedrag van de netto-bestaansmiddelen van mij en mijn broer elk 4080€ mag bedragen)
Ik hoop dat er iemand duidelijkheid kan verschaffen voor dit toch niet zo moeilijke probleem. Ik zie echter de bomen door het bos niet meer en vrees dat ik iets over het hoofd zie...
Mijn vader heeft dit immers niet allemaal zelf bedacht maar wel zijn boekhouder. Deze laatste is ervan overtuigd dat we de grens gaan overschrijden. Zou de boekhouder aan vakantie toe zijn of moet ik dringend een cursus fiscaal recht gaan volgen?

Alvast bedankt aan al diegenen die mij te woord willen staan.