PC nu privé kopen, straks als zelfstandige aftrekken?

Tyragu
Topic Starter

PC nu privé kopen, straks als zelfstandige aftrekken?

#1 , 12 aug 2011 09:29

Mijn zus studeert volgende maand af en zal daarna werk gaan zoeken. Hoe dat er precies zal uit zien is nog niet echt bekend, maar de kans is redelijk aanwezig dat dat als zelfstandige zou zijn.

Kan zij op dit moment privé een laptop kopen (die uiteraard bedoeld is voor haar werk) en die dan volgend jaar als ze zelfstandige is geworden aftrekken van de belastingen? Of moet ze reeds zelfstandige zijn op het moment dat ze de laptop koopt? Is er niet zoiets als 'aanloopkosten' die je maakt voor je bedrijfje *voor* dat je echt zelfstandig bent?

En als dat niet het geval is, kan dit niet omzeild worden door iemand anders de laptop te laten kopen en die dan eens ze zelfstandige is geworden, tweedehands te laten overkopen om *dat* dan af te trekken van de belastingen?

Graag uw antwoord, want het zou een hoop geld schelen als ze die laptop kan aftrekken. Zoniet, dan moet ze misschien toch wachten tot ze echt zelfstandig is?

Dankuwel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 12 aug 2011 09:54

Wat ik uit mijn economie les mocht onthouden, is dat er bij de oprichting van een bedrijf, goederen kunnen ingebracht worden.
Deze investeringsgoederen kennen dan een afschrijving binnen de boekhouding zoals de nieuw aangekochte zaken.
Ik heb een vermoeden dat dit nog steeds zo geregeld wordt.

Let wel op: de afschrijvingstijd voor een laptop is eerder kort.
Een pc van een jaar oud heeft aldus nog weinig waarde na een jaar...
Handige documenten voor Personenrecht

Tyragu
Topic Starter

#3 , 12 aug 2011 10:09

Een pc van een jaar oud heeft aldus nog weinig waarde na een jaar...
Bedankt voor uw antwoord.

Wat ik op internet lees (en dus uiteraard niet noodzakelijk correct hoeft te zijn :)), is dat in het bedrijfsleven laptops in 3 jaar worden afgeschreven? Dus als mijn zus nu een laptop koopt van 1.200 euro en over een half jaar zelfstandig wordt dan kan ze, verspreid over 2.5 jaar, 5/6'en oftewel 1.000 van die 1.200 euro aftrekken van haar winst, toch? Of zie ik dat verkeerd? Ik ben zelf ook nog maar student, dus met belastingen heb ik ook niet zo veel te maken gehad...

[EDIT] Of gaat het afschrijven wel lineair (elk jaar evenveel), maar de waardebepaling exponentieel dalend? (Waarde van de laptop na 1 jaar: 40%, na 2 jaar 15%, na 3 jaar 5%..., zie bijvoorbeeld hier) In dat geval zou ze na een half jaar 65% of iets dergelijks van de oorspronkelijke waarde kunnen afschrijven.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 12 aug 2011 12:51

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?p=46543" onclick="window.open(this.href);return false;
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”