Pagina 1 van 1
algemene gemeentebelasting
Geplaatst: 08 sep 2011 17:31
door meesje
Mijn dochter woont (gedomicilieerd) reeds drie jaren in gemeente x. In die gemeente is er een jaarlijkse "algemene gemeentebelasting". Om een onverklaarbare reden heeft ze daarvoor nog nooit een aanslagbiljet ontvangen.
In de veronderstelling dat ze ook in de volgende jaren geen aanslag krijgt, hoeveel jaar mag de gemeente dan met terugwerkende kracht opeisen als ze dit ontdekt?
Re: algemene gemeentebelasting
Geplaatst: 20 sep 2011 09:32
door jojan
Moeilijk te beantwoorden. Maar ik doe een poging.
Ga allereerst eens na bij de gemeente (op hun website) of deze belasting een aangiftebelasting is (Dwz de burger moet via een formulier van de gemeente aangifte doen van deze belasting. Beetje vergelijkbaar met de aangifte voor personenbelasting, maar meestal veel eenvoudigere formulieren). Als het een aangifte belasting is en uw dochter deed geen aangifte kan de administratie een aantal jaren terug keren + een administratieve "boete" aanrekenen.
Wat betreft de termijnen:
Voor gemeentebelastingen worden diverse termijnen waarin ingekohierd (de vestiging van de belasting) gebruikt. De meest gebruikelijke is 18 maanden vanaf 1 januari van het aanslagjaar (voor belastingen die door de burger aangegeven moeten worden). Dus voor aanslagjaar 2011, hebben de administraties tijd tot 30 juni 2012 om de belastingen in te kohieren. Bij niet aangifte of flagrant foute (fraude- aangiftes kan deze termijn verlengd worden tot 3 of zelfs 5 jaar (in uitzonderlijke gevallen zelfs langer - maar dan moet het dacht ik via de rechtbank). De normale verjaringstermijn voor belastingen is 5 jaar.
Om u nu een concreet antwoord te geven:
Het eerste jaar is uw dochter vermoedelijk de belasting nog niet verschuldigd geweest. Meestal geldt de toestand voor dit soort belastingen op 1 januari van het aanslagjaar. Voor aanslagjaar 2010 en 2011 zou zij zeker nog belast kunnen worden.
Re: algemene gemeentebelasting
Geplaatst: 20 sep 2011 12:34
door roharro
Mijn zoon maakt ongeveer hetzelfde mee:
Hij maakte steeds deel uit van mijn gezin. Sedert 2009 ben ikzelf en mijn echtgenote naar een ander adres verhuisd. Zoon is dus "achtergebleven" in het huis waar hij sedert zijn geboorte is gedomicilieerd. Nochtans heeft hij sedert ons vertrek nooit een aanslagbiljet voor de gemeentebelasting ontvangen.
Gemeentelijk reglement vermeld dat ze belasten op grond van de situatie per 1 januari zoals weerspiegeld in het bevolkingsregister.
Re: algemene gemeentebelasting
Geplaatst: 20 sep 2011 13:40
door jojan
Ook hier is dit in de gemeente waar uw zoon woont een aangifte belasting? Kreeg u voordien zelf wel aanslagbiljetten voor de algemene gemeentebelasting?
Re: algemene gemeentebelasting
Geplaatst: 20 sep 2011 14:41
door roharro
nee belasting op grond van bevolkingsregister, geen aangifteverplichting. Ook de provincieaanslag komt niet meer! Daar geldt ook geen aangifteplicht.
Re: algemene gemeentebelasting
Geplaatst: 23 sep 2011 11:40
door jojan
En uw zoon valt niet in een "vrijgestelde" groep (bv voorkeurtarieven inzake de verzekering voor geneeskundige verzorging)?
Ik heb het even nagegaan en de provincie basseert zich normaal gezien voor het heffen van de provinicie belasting voor gezinnen op de gegevens van het bevolkingregisters van de gemeenten. Dus als er bij de gemeente iets schort is een logisch gevolg dat het ook bij de provincie misloopt.
Re: algemene gemeentebelasting
Geplaatst: 23 sep 2011 15:22
door roharro
Ik begin te vrezen dat de gemeente toen ik en mijn echtgenote verhuisden ook -ten onrechte- mijn zoon geschrapt hebben uit hun lijst met belastingbetalers...Belastingsbrief inkomstenbelasting en autotaks van zoon daarentegen komen nog wel aan op dit adres. Heeft wel nog recent bij gemeente nieuwe identiteitskaart gekregen....
Aangezien er geen aangifteplicht is moet zijn zoon dus niet "vragen" om gemeentebelasting/provinciebelasting te mogen betalen?
Re: algemene gemeentebelasting
Geplaatst: 28 sep 2011 12:16
door jojan
De inkomstenbelasting en autotaks worden geind op andere niveaus. Wat ik vermoed is dat bij de verhuis van uw echtgenote en uzelf om een of andere reden (vergetelheid bij de administratie) uw zoon niet als referentiepersoon aangeduid is in het bevolkingsregister. Voor uw verhuis zal u wel in het bevolkingsregister gestaan hebben als referentiepersoon. Deze referentiepersoon is de persoon waarmee de gemeente diensten gewoonlijk communiceren, als er iets te communiceren valt. Hij zal wel degelijk nog wel gedomicilieerd staan op uw oude adres. Het lijkt mij een fout van de administratie - als er geen aangifteverplichting bestaat - moet de administratie het maar oplossen. Naar ik vermoed zullen ze zelfs bij het ontdekken van de fout - het zelfs niet inkohieren met terugwerkende kracht, omdat de fout niet door de burger zelf veroorzaakt is. (maar dat is ook weer de ene gemeentelijke administratie tegen de andere - als ik plots belast zou worden voor voorgaande jaren en de fout is niet aan mij te wijten zou ik in elk geval bezwaar indienen).