Onroerende voorheffing

svermassen
Topic Starter

Onroerende voorheffing

#1 , 22 sep 2011 11:20

Beste,

eventjes de situatie schetsen:
- woning, nieuwbouw, op een paar punten nog niet af
- Aangifte voor KI is gebeurd en we komen op een voorlopig KI van 745 uit
- Dus bescheiden woning zolang de resterende werken niet voltooid zijn

Deze week de eerste grondbelastingen gehad, maar de korting voor bescheiden woning is niet afgehouden.
Wat blijkft nu:
- door erfenis (overlijden vader van de vrouw), heeft de vrouw dus recht op 1/2 van de woning van haar moeder
- dit wordt dus bij ons KI bijgeteld, wat blijkbaar wettelijk zo is.

Onze vragen nu:
- wij maken geen gebruik van de woning van haar moeder, nog betalen we hier ook maar iets aan, kunnen wij toch nog voor de enkele jaren op een of andere manier recht hebben op de korting bescheiden woning?
- wij hebben bij de notaris een huwelijkscontract opgemaakt, waarin vermeld staat dat de woning niet in de gemeenschap opgenomen wordt en ik als partner van mijn vrouw dus hier geen aanspraak op zal kunnen maken. Kunnen wij in dit geval toch nog de 1/2 van de korting eisen?

Alvast bedankt !

Vriendelijke groeten,

Sascha Vermassen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 sep 2011 12:13

Neen , vrouw is slechts blote eigenaar. KI is volledig ten laste van de moeder als vruchtgebruiker. Bovendien is zij blote eigenaar geworden via erfenis. Feit dat geen vermindering is toegekend heeft andere reden. Misschien omdat het slechts een voorlopig KI is. Informeer u bij 'onroerende voorheffing' in Aalst.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

svermassen
Topic Starter

#3 , 22 sep 2011 12:43

Neen , vrouw is slechts blote eigenaar. KI is volledig ten laste van de moeder als vruchtgebruiker. Bovendien is zij blote eigenaar geworden via erfenis. Feit dat geen vermindering is toegekend heeft andere reden. Misschien omdat het slechts een voorlopig KI is. Informeer u bij 'onroerende voorheffing' in Aalst.
In hun mail stond dat de vrouw 1/4 volledig en 1/4 vruchtgebruik heeft. Zij beweren dat het daaraan lag. Dus dat het niets met voorlopig KI te maken had. Vandaar dat ik het ook niet begrijp.

Reclame

svermassen
Topic Starter

#4 , 22 sep 2011 14:38

Blijkbaar kunnen we wel een bezwaarschrift indienen om ons te ontlasten van de wettelijke belastingsschuldenaar.
Maar welke gevolgen heeft dit voor de rest?

j.demoor

#5 , 23 sep 2011 11:02

“Art.251.De onroerende voorheffing is verschuldigd door de eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker van de belastbare goederen...Art.257.Op aanvraag van de belanghebbende wordt verleend:1° een vermindering van een vierde van de onroerende voorheffing in verband met de door de belastingplichtige volledig betrokken woning, wanneer het kadastraal inkomen van zijn GEZAMENLIJKE in België gelegen onroerende goederen niet meer bedraagt dan 745 EUR...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

‘wij hebben bij de notaris een huwelijkscontract opgemaakt, waarin vermeld staat dat de woning niet in de gemeenschap opgenomen wordt’ houdt in dat de woning een ‘onverdeeldheid’ is tussen u beiden,in de zin van art.577-2 Burgerlijk Wetboek.

‘De onroerende voorheffing is verschuldigd door de eigenaar’ houdt dan in dat ze verschuldigd is door elk van de onverdeelde eigenaars op zijn helft. Op ‘door erfenis (overlijden vader van de vrouw), heeft de vrouw dus recht op 1/2 van de woning van haar moeder’ wordt terecht voornoemd art.257 toegepast voor uw echtgenote,doch niet voor u.

Vraag een uittreksel van het kadaster betreffende uw woning,daar de fout wellicht daar zit. Doe zo nodig die fout corrigeren op basis van uw huwelijkscontract. Dien met dit uittreksel en met uw huwelijkscontract TIJDIG bezwaar in bij ‘onroerende voorheffingen‘(zie daartoe uw aanslagformulier).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

svermassen
Topic Starter

#6 , 23 sep 2011 21:05

Alvast bedankt !
Ik heb de uittreksels al opgevraagd.

Dan hebben wij enkel recht op mijn deel van de korting, dat klopt toch hé?
Ik ken niets van die materie, sorry voor de vele berichten ...

wanton

#7 , 26 sep 2011 19:36

Indien uw vrouw 1/4 volle eigendom heeft en 1/4 vruchtgebruik , kan dit enkel zijn oorzaak vinden in het feit dat vader overleden is voor 1981 , dus meer dan 30 jaar geleden. Sindsdien erft de overlevende echtgenoot steeds minstens het vruchtgebruik van de volledige woning. Indien uw vrouw dus geen vruchtgebruik of VE heeft , komt het KI en de onroerende voorheffing volledig ten laste van moeder. Wat tot gevolg heeft dat er niets bijgeteld wordt bij het halve KI van uw gezamenlijke eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

svermassen
Topic Starter

#8 , 27 sep 2011 11:15

Dat klopt inderdaad, was in 1978.
Ok, dan kunnen we dat dan laten aanpassen zonder bijkomende gevolgen en toch genieten van de volledige korting.

Heeft er iemand van jullie een probleem dat ik een kopie van deze thread ter informatie meestuur?
Ik zal er duidelijk bij vermelden in het bezwaarschrift dat dit louter ter info is voor ons omdat wij geen kennis hebben van deze materie.

Of indien mogelijk kunnen we misschien vermelden naar wetteksten? Ik vermoed niet dat er rechtzaken m.b.t. deze materie bestaan?

svermassen
Topic Starter

#9 , 10 apr 2012 11:06

Wij hebben de papieren ondertussen terug gekregen.
Het is geweigerd.
Zij wijzigen hun standpunt niet.
En voor daar een rechtszaak of iets voor op starten hebben we geen goesting voor.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”