niet gezamenlijk aangifte doen mogelijk?

duma
Topic Starter

niet gezamenlijk aangifte doen mogelijk?

#1 , 21 okt 2011 12:15

Een koppel gaat uit elkaar in 2010, maar wisten niet dat hun wettelijke samenwoning niet automatisch verbroken werd toen zij elders ging wonen, met als gevolg dat zij pas in februari 2011 niet meer wettelijk samenwonend waren.

Voor 2010 hebben zij hun belastingaangifte nog samen gedaan.

Bestaat er een manier om ervoor te zorgen dat dit voor 2011 niet meer het geval is? Zij is ondertussen getrouwd en hij heeft ondertussen een lening aangegaan voor zijn nieuw huis. Hij betaalt ook alimentatie aan haar. Zij zou dus veel voordeel doen uit een gezamenlijke belasting die 50/50 verdeeld zal worden (alimentatie krijgen én terugtrekken, zijn lening, ...)

Beiden willen dat ze die aangifte niet meer samen hoeven te doen. "t zou dus zeker met onderlinge toestemming kunnen gebeuren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2011 12:55

Zie Artikel 126, WIB 92
§ 1. In geval van huwelijk of wettelijke samenwoning wordt een gemeenschappelijke aanslag op naam van de beide echtgenoten gevestigd. Deze gemeenschappelijke aanslag belet niet dat het belastbare inkomen van elke echtgenoot afzonderlijk wordt vastgesteld.

§ 2. In de volgende gevallen is § 1 niet van toepassing:

1° voor het jaar van het huwelijk of de verklaring van wettelijke samenwoning;

2° vanaf het jaar na dat waarin de feitelijke scheiding heeft plaatsgevonden, voor zover die scheiding in het belastbare tijdperk niet ongedaan is gemaakt;

3° voor het jaar van de ontbinding van het huwelijk of van de scheiding van tafel en bed of van de beëindiging van de wettelijke samenwoning
Voor de inkomsten 2011 zal er dus geen gemeenschappelijke aanslag zijn, ook geen gemeenschappelijke aangifte.

duma
Topic Starter

#3 , 21 okt 2011 13:15

Omwille van puntje 2? Omdat de feitelijke scheiding een feit was?

De boekhouder meende echter dat dit nog steed zo moest gebeuren omdat zij op 1 januari 2011 nog wettelijk samenwoonden.
Hoe regelen ze dat dan? Moeten zij de belastingen zelf op de hoogte stellen van hun feitelijke scheiding in 2010?

Reclame

scorpioen

#4 , 21 okt 2011 14:26

- als ze in 2010 feitelijk gescheiden leefden (wat met alle middelen kan bewezen worden, verandering van domicilie is het eenvoudigst) dan geldt reeds "vanaf het jaar na dat waarin de feitelijke scheiding heeft plaatsgevonden, voor zover die scheiding in het belastbare tijdperk niet ongedaan is gemaakt;";
- verder is ook van toepassing "voor het jaar [...]van de beëindiging van de wettelijke samenwoning".

Ze moeten hiervoor niets doen. Vermoedelijk zullen ze in 2012 ieder een afzonderlijk aangifteformulier ontvangen.

duma
Topic Starter

#5 , 21 okt 2011 14:44

En dan vraag ik mij ten zeerste af WAAROM die boekhouder dan ten STELLIGSTE blijft beweren dat zij dat nog samen zullen moeten doen, aangezien ze op 1 jan 2011 nog wett samenwonend waren. Grmbl. Je verwacht toch dat die mensen kennis van zaken hebben?!

duma
Topic Starter

#6 , 21 okt 2011 14:44

En voor ik het vergeet: SUPERhard bedankt, schorpioen. Je hebt met je antwoord niet 1, niet 2, maar 4 mensen enorm blij gemaakt!

duma
Topic Starter

#7 , 21 okt 2011 14:45

(kanttekening: Als zij nu eind december 2010 niet meer wettelijk samenwonig waren, hadden ze dan ook die van 2010 niet samen moeten doen?)

scorpioen

#8 , 21 okt 2011 15:11

Als eind 2010 een einde gemaakt wordt aan de wettelijke samenwoning moet voor de inkomsten van het jaar 2010, aanslagjaar 2011 een afzonderlijke aanslag gevestigd worden op naam van ieder van de samenwonenden.

Het gaat hier wel om de beëindiging van de wettelijke samenwoning zoals voorzien in art. 1476 Burgerlijk Wetboek (verklaring te overhandigen aan de ambtenaar van de burgerlijke stand).

duma
Topic Starter

#9 , 21 okt 2011 15:42

Ok. Als ik nog even verder mag vragen:

Waarom hamerde hun notaris er da zo op dat zij een regeling moesten uitwerken voor de belastingen van dit jaar? Er moest in de akte hierover iets voorzien worden, om dat dat helf half te doen.

Misschien dat die notaris dat wel wist en ervan uitging dat zij dat nog wilden verdelen (de vrouw zou veel minder hebben teruggetrokken dan de man als het al apart was) en het er daarom ingezet hebben?

Ik blijf toch met een wrang gevoelg zitten naar de boekhouder toe. Ik ga hem een keer die wettekst voorschotelen. Nog iets dat ik daarbij moet vermelden?
(Je betaalt die man toch om zo'n dingen te wéten!)

krisss

#10 , 21 okt 2011 16:02

Indien de feitelijke scheiding in 2010 plaatsvond dan wordt voor het inkomstenjaar 2010 (aanslagjaar 2011) nog een gezamenlijke aanslag gevestigd. Voor het inkomstenjaar 2011 (aanslagjaar 2012) wordt voor beiden een afzonderlijke aanslag gevestigd.

In principe baseert de fiscus zich op het bevolkingsregister (domicilie-adres) om na te gaan of de feitelijke scheiding in 2010 plaatsvond. Indien de adreswijziging pas in 2011 aan de bevolkingsdienst werd meegedeeld wordt er ook voor het inkomstenjaar 2011 (aanslagjaar 2012) in principe nog een gezamenlijke aanslag gevestigd, tenzij je aan de hand van andere feitelijke elementen kunt aantonen dat de feitelijke scheiding reeds in 2010 plaatsvond.

duma
Topic Starter

#11 , 24 okt 2011 12:36

Ok, aangezien de domilicie in december 2010 veranderd werd, moeten zij zelf geen actie ondernemen om ervoor te zorgen dat hun belastingen voor 2012 (inkomsten 2011) apart zullen worden berekend.

Prachtig. Dank je!

jojan

#12 , 24 okt 2011 13:03

Ik zou toch contact opnemen met de belastingen hiervoor, zodat zij zeker kunnen zijn dat zij elk een afzonderlijke aangifte gaan krijgen voor aanslagjaar 2012 (inkomsten 2011).

duma
Topic Starter

#13 , 24 okt 2011 13:51

Ok, en hoe doe je dat. Contact opnemen met de belastingen?
Aangezien hun gezamenlijk rekeningnummer niet meer bestaat, zei de boekhouder dat de man ook nog eens moest bellen om zijn rekeningnummer door te geven. Kan dat gewoon via hier: http://minfin.fgov.be/portail2/nl/conta ... centre.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Die link heb ik gevonden via Google.

jojan

#14 , 24 okt 2011 13:55

Ze nemen best contact op met het lokaal belastingskantoor (telefonisch), zeker voor het doorgeven van rekeningnummers altijd het lokale belastingskantoor contacteren.

duma
Topic Starter

#15 , 24 okt 2011 14:04

Bedankt!

Ik vind echter nergens het lokaal belastingskantoor terug. Ik heb hier wel een link gevonden (http://annuaire.fiscus.fgov.be/qw/index.php?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
langs waar ik dit zou moeten kunnen vinden, maar tot nu toe nog geen succes :)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”