Goeiedag
Binnenkort starten enkele vrienden van mij een cafévoetbalploeg om in het weekend wedstrijden te spelen binnen een ingerichte weekendcompetitie. Hiervoor werkt men dus met een feitelijke organisatie (dus er werd niets opgericht, maar men verzamelt wel al het geld bij één persoon die de aankopen doet en de bevoegdheid krijgt van de rest om te handelen als vertegenwoordiger), die sponsoring zal zoeken en contracten ivm verzekering van de spelers en aankoop van materiaal (zoals voetbaltruitjes) zal aangaan.
Nu zijn hieromtrent enkele vragen:
1) Moet hiervoor een specifieke vereniging of een vennootschapsvorm voor aangenomen worden? Of is dit niet nodig maar aan te raden naar aansprakelijkheid/BTW aftrekbaarheid toe?
2) Onze sponsors zouden natuurlijk graag hun giften die ze doen aan ons inbrengen om deze fiscaal aftrekbaar te maken. Zijn er bepaalde vereisten waar er moet aan voldaan zijn voordat dit fiscaal aftrekbaar is? Ik veronderstel dat er van ons uit wel een bewijs zal moeten geleverd worden, maar moeten wij daarvoor een specifieke rechtspersoonlijkheid aannemen om dit geldig te laten verklaren? Anders zou toch wel iedereen zogezegd giften kunnen ontvangen voor één of ander doel, wat toch wel deuren openzet naar regularisatie van zwart geld?
3) Wat zijn de aansprakelijkheden voor de persoon die de contracten aangaat in naam van de feitelijke organisatie? Volgens wat ik mij goed kan herinneren uit een cursus recht in een ver verleden, is deze hoofdelijk en onbeperkt aansprakelijk?
Alvast bedankt aan diegenen die ons hiermee willen verder helpen.