Wat met factuur die onbetaald blijft?

ondernmr
Topic Starter

Wat met factuur die onbetaald blijft?

#1 , 20 nov 2011 07:00

Goedemorgen! :)

Ik lever internet marketing diensten aan zakelijke klanten.

Normaal stuur ik een factuur per e-mail op nadat ik zeker weet dat de klant ook zal betalen. Maar nu wil ik het anders aanpakken en bij het eerste contact al een factuur opsturen in bijlage.
MAAR stel dat de potentiële klant dan toch geen interesse heeft. Hoe moet ik de factuur dan in mijn boekhouding verwerken?

Laten we zeggen dat ik 20 facturen aan 20 bedrijven opstuur, en daarvan worden slechts 12 betaalt. De overige 8 hebben geen interesse meer.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ondernmr
Topic Starter

#2 , 20 nov 2011 07:37

Ik las zonet iets over een 'proforma factuur'. Is dit een oplossing voor mijn probleem? Dit zou gewoon een factuur zijn, maar zonder volgnummer en heeft geen waarde voor de boekhouding?

bartvdv

#3 , 20 nov 2011 09:50

Rare manier van zakendoen, vind ik. Ik zou er als ondernemer niet mee opgezet zijn om facturen te ontvangen voor diensten die niet werden geleverd. Het lijkt mij eerder dat je je administratie maar moet aanpassen.

(Jouw vraag is hier al lang geleden een keer langsgekomen).
Laatst gewijzigd door bartvdv op 20 nov 2011 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 nov 2011 10:27

Ik las zonet iets over een 'proforma factuur'. Is dit een oplossing voor mijn probleem? Dit zou gewoon een factuur zijn, maar zonder volgnummer en heeft geen waarde voor de boekhouding?
En als de klant die bijgevolg toch betaald, wordt het Zwart geld???? :lol:

denlowie

#5 , 20 nov 2011 18:19

Een normaal handelaar betaald zo een factuur niet.
Je kan geen factuur opmaken voor iets die niet geleverd word, en als zelfstandige bij het ontvangen van je voorstel lag dit al in de vuilbak want ik zou denken dat er een reukje aan je voorstel zit.

En hoe je dit 100% ga verwerken in je boekhouding ??

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ondernmr
Topic Starter

#6 , 20 nov 2011 19:29

Ik probeer de manier van werken in mijn bedrijf te perfectioneren, en vandaar mijn domme vragen. Neem me dat aub niet kwalijk! :)

Als ik webhosting bestel via een website krijg ik op voorhand een factuur toegezonden. Dit geldt ook voor domeinnamen. Ik nam hierdoor dan ook aan dat dit gewoon kan.
Voor de duidelijkheid gaat het in mijn geval om zakelijke bezoekers die EERST een bestellingsformulier ingevuld hebben, en met de orderbevestiging wil ik vervolgens een factuur meesturen. Nu dacht ik in mijn 2e post aan een proforma factuur waarmee een betaling kan gebeuren, en bij betaling door de klant stuur ik dan een echte factuur op. Dit zou een mooie oplossing zijn voor geïnteresseerden die achteraf toch niets willen afnemen. En ik zit dan niet met open facturen.

Hoe gaan jullie dan om met op voorhand geld vragen via het internet? Dus de klant moet EERST betalen en dan pas kan de dienst opgestart worden. Dit gaat ook om voorschotten (30%) voor grotere opdrachten.

Nu werk ik, voor een grote opdracht, met een overeenkomst die ondertekend terug gefaxt moeten worden. Maar als ik bv een website moet controleren op problemen, dan ga ik toch niet eerst een overeenkomst opsturen die dan weer terug gestuurd moet worden....Dit betekent een veel te grote drempel voor simpele opdrachten.
In de overeenkomst voor grote opdrachten zet ik dat de klant eerst de 30% moet betalen op rekeningnr xxxxxxxx. Voor kleinere opdrachten zonder overeenkomst is de kans groot dat ze achteraf niet betalen, omdat ze weten dat ik nooit naar de rechter zal stappen vanwege de te hoge kosten. Zo ben ik dus al 4x in het zak gezet voor een totaal van 1000 euro.

Franciscus

#7 , 20 nov 2011 21:07

Offerte vb??
dat is iets wat we elke dag gebruiken en zit als dusdanig ook in ons systeem.
Eens de klant akkoord wordt dit overgezet in een leveringsbon en de leveringsbon daarna in een factuur.
Een proforma factuur wordt vb wel gebruikt als leverancier betaling op voorhand wil.
Soms ook voor buitenlandse goederen (voor douane)

ondernmr
Topic Starter

#8 , 22 nov 2011 14:08

De reacties hier en teksten elders op het internet hebben me goed op weg geholpen. Bedankt :!:

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”