Ik probeer de manier van werken in mijn bedrijf te perfectioneren, en vandaar mijn domme vragen. Neem me dat aub niet kwalijk!
Als ik webhosting bestel via een website krijg ik op voorhand een factuur toegezonden. Dit geldt ook voor domeinnamen. Ik nam hierdoor dan ook aan dat dit gewoon kan.
Voor de duidelijkheid gaat het in mijn geval om zakelijke bezoekers die EERST een bestellingsformulier ingevuld hebben, en met de orderbevestiging wil ik vervolgens een factuur meesturen. Nu dacht ik in mijn 2e post aan een proforma factuur waarmee een betaling kan gebeuren, en bij betaling door de klant stuur ik dan een echte factuur op. Dit zou een mooie oplossing zijn voor geïnteresseerden die achteraf toch niets willen afnemen. En ik zit dan niet met open facturen.
Hoe gaan jullie dan om met op voorhand geld vragen via het internet? Dus de klant moet EERST betalen en dan pas kan de dienst opgestart worden. Dit gaat ook om voorschotten (30%) voor grotere opdrachten.
Nu werk ik, voor een grote opdracht, met een overeenkomst die ondertekend terug gefaxt moeten worden. Maar als ik bv een website moet controleren op problemen, dan ga ik toch niet eerst een overeenkomst opsturen die dan weer terug gestuurd moet worden....Dit betekent een veel te grote drempel voor simpele opdrachten.
In de overeenkomst voor grote opdrachten zet ik dat de klant eerst de 30% moet betalen op rekeningnr xxxxxxxx. Voor kleinere opdrachten zonder overeenkomst is de kans groot dat ze achteraf niet betalen, omdat ze weten dat ik nooit naar de rechter zal stappen vanwege de te hoge kosten. Zo ben ik dus al 4x in het zak gezet voor een totaal van 1000 euro.