Overheid besteelt starters?

ondernmr
Topic Starter

Overheid besteelt starters?

#1 , 19 dec 2011 16:08

Ik kan het niet anders verwoorden dan dat het stelen is. :evil:

Mijn situatie:

Ik ben in de helft van 2009 gestart met mijn bedrijf, en heb natuurlijk niet veel kunnen verdienen. 2010 was een redelijk goed jaar. In 2011 daarentegen zijn de inkomsten naar beneden gegaan. Maar voor 2012 verwacht ik weer een groei.

Maar ik krijg nu een afrekening voor de sociale bijdragen en daarin kijken ze niet naar de echte inkomsten, maar nemen ze (toevallig?) de inkomsten van het goed jaar 2010 en hoewel 2009 een slecht (half) jaar is geweest rekenen ze ook voor 2009 dezelfde inkomsten als 2010. Zo heb ik nu 3 maanden de tijd om een belachelijk hoog bedrag op te hoesten. :shock:

Ik heb gebeld met mijn ondernemingsloket en die konden enkel zeggen dat het de wet is.

Nu zeggen ze dat je de sociale bijdragen kunt aftrekken van de belastingen, maar een hoog bedrag icm andere kosten zal je niet gemakkelijk kunnen terugkrijgen als kleine zelfstandige. :evil:

Is er dan geen ander wet die een zelfstandige in deze situatie beschermt??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp

#2 , 19 dec 2011 18:58

Sociale bijdragen voor zelfstandigen worden steeds gerekend op het belastbaar inkomen van 3 jaar terug.
Als startende zelfstandige, kan je opteren (maar is af te raden) om de eerste 3 jaar de laagste bijdrage te betalen. Na 3 jaar wordt dan gekeken naar je werkelijke inkomsten en krijg je een correctie.

Je bent niet op het begin van het kalenderjaar begonnen in 2009, dus wordt naar de inkomsten van 2010 gekeken voor de correctie. Ieder jaar zal je zo op basis van je inkomen van 3 jaar ervoor, een nieuwe sociale bijdrage moeten betalen. Dit kan meer zijn (als je meer verdient) maar ook minder dan wat je nu betaalt.

Wat je teveel betaalt (vb in 2011 betaal je sociale lasten berekend op een inkomen van 10000, maar je verdient er effectief maar 5000) zal verrekend worden bij de volgende belastingaanslag.

Dit is inderdaad wettelijk zo bepaald. Je kan altijd vragen aan je ondernemingsloket of je betalingsuitstel krijgt. De kans hierop is echter klein.

Greetz,

P.

bartvdv

#3 , 19 dec 2011 19:57

Best correct betalen of indien nodig afbetalingsplan aanvragen en stipt opvolgen. Achterstallige sociale lasten worden door de deurwaarder met een betalingsbevel geïnd; dus zonder vonnis van een rechtbank. Het is dus geen diefstal, maar een regularisatie. De fout die vaak gemaakt wordt is dat starters enkel de minimumbijdragen betalen en geen rekening houden met de hoogte van hun inkomen. Met deze onaangename 'verrassing' tot gevolg. De meeste boekhouders wijzen je daar wel op.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2011 23:07

Waarom wordt van mijn inkomen dadelijk de rsz afgenomen.
Het is toch niet meer dan normaal dat u deze bijdragen betaald. Het is trouwens al een gunst dat je later moet betalen. Ik gun je dat trouwens gezien onze familie verschillende (beginnende) zelfstandigen heeft.
Normaal zou je als beginnend zelfstandige toch goed op de hoogte moeten zijn van wat kan en moet.
Hoe komt het dat je hiervan dan niet op de hoogte was?
Wat heeft je boekhouder dan gezegd en gedaan? Diegene die ik ken hebben dat van het begin en in den treure bij de zelfstandige ingehamerd en de nodige provisie genomen.
Sociale zekerheid wordt gestuurd naar de zelfstandige maar kan perfect door de firma betaald worden.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”