Appartement gekocht voor moeder

erika22
Topic Starter

Appartement gekocht voor moeder

#1 , 20 feb 2012 11:36

Beste,

ik heb een appartement gekocht voor mijn moeder zodat ik (heb zelf nog geen eigendom, woon gratis) het krediet fiscaal kan inbrengen.
Ook heb ik dit gedaan zodat ze geen huur meer aan een derde betaald en zo het geld binnen de familie blijft.

Nu is mijn vraag:

Hoe pak ik dit fiscaal het beste aan? Zijn er verschillen indien men verhuurt aan familie? Al dan niet betalend?

Is er een voordeel bij het opstellen van een huurcontract waarbij het bedrag van de huur bvb 1euro is of 500euro?

Geef ik het beter aan als zijnde bemeubeld? Aangezien ik het appartement ga uitrusten met nieuwe meubels.
Het KI bedraagt 700euro hoeveel kan ik inbrengen in de personenbelasting? Ik heb zelf ooit een woning gekocht en weer doorverkocht.
Kan ik gebruik maken van het klein beschrijf als ik het verhuur?

graag uw advies hierin.

alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2012 12:27

Er is geen verschil in fiscaliteit als men verhuurd aan familie of aan derden, gratis of aan 500 e per maand.
Op uw belstingsaangifte moet je het geïndexeerde KI aangeven.
Klein beschrijf hangt niet al van het al of niet verhuren maar van de hoogte van het KI en of het je enige eigendom is.

erika22
Topic Starter

#3 , 20 feb 2012 12:58

Das duidelijk !

Nog een laatste vraag, ik dacht ergens gelezen te hebben dat indien je verhuurt je het dus niet zelf gaat bewonen binnen x aantal jaar en dan geen recht hebt op klein beschrijf, klopt dat?

Het KI is alleszins klein beschrijf en het zou mijn enige eigendom zijn (heb wel al een woning gehad maar weer verkocht na enkele jaren.

Reclame

gebruiker

#4 , 20 feb 2012 14:14

Das duidelijk !

Nog een laatste vraag, ik dacht ergens gelezen te hebben dat indien je verhuurt je het dus niet zelf gaat bewonen binnen x aantal jaar en dan geen recht hebt op klein beschrijf, klopt dat?

Het KI is alleszins klein beschrijf en het zou mijn enige eigendom zijn (heb wel al een woning gehad maar weer verkocht na enkele jaren.
http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... sp?fid=107" onclick="window.open(this.href);return false;
de koper van de bescheiden woning of zijn echtgenote zal zijn inschrijving in het bevolkingsregister of vreemdelingenregister moeten bekomen op het adres van de aangekochte woning. Deze inschrijving moet gebeuren binnen een termijn van 3 jaar te rekenen vanaf de datum van de authentieke akte van verkrijging en tenminste 3 jaar zonder onderbreking behouden blijven (= voorwaarde tot behoud van het verlaagd tarief). Als de voorwaarde tot behoud van het tarief niet wordt nageleefd, wordt van ambtswege, behoudens overmacht, naast het aanvullend recht (5%) een aan dit recht gelijke vermeerdering verschuldigd. De vermeerdering is niet verschuldigd als er geen aanvullende rechten verschuldigd zijn bij toepassing van artikel 212 W. Reg. De vermeerdering wordt ambtshalve verminderd tot 1/3de van de aanvullende rechten.
Als binnen de 3 jaar, volgend op je aankoop, je adres daar komt te staan (mits 3 jaar je adres daar te behouden) voldoe je aan de voorwaarden.

Je woont zowiezo gratis, dus je adres speelt toch geen rol?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”