BIV wagen

wagentje
Topic Starter

BIV wagen

#1 , 02 mar 2012 20:10

Beste,

Ik ben geïnteresseerd om de wagen van mijn ouders,die ingeschreven staat op de naam van mijn mama,over te kopen. Wanneer ik de auto wil overnemen dan heb ik ofwel de mogelijk om hem op de naam van mijn moeder te laten staan of om hem zelf op mijn naam te zetten. Maar dan ben ik verplicht om opnieuw inschrijvingstaks te betalen of niet?

Ik ben nog altijd inwonende bij mijn ouders.

Iemand enig advies over wat ik het beste zou doen, en of er een manier is om die inschrijvingstaks te laten?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mar 2012 20:50

Waarom overnemen.
Wagen kan op naam van X staan , factuur op Y, verzekering op Z totaal geen probleem.

loeki

#3 , 03 mar 2012 07:13

Vroeger kon men hem overnemen zonder kosten en met behoud van de plaat als hij van bv vader naar zoon ging
Te naamstellingsaanvraag via de verzekeringsmakelaar

Dit was voor de invoering van de nieuwe nr platen

Misschien nu ook nog steeds mogelijk

Reclame

j.demoor

#4 , 04 mar 2012 10:39

“Artikel 99. § 1 De in artikel 94, 1°, bedoelde voertuigen worden geacht op de openbare weg in gebruik te zijn genomen, wanneer zij in het repertorium van de Dienst van het Wegverkeer ingeschreven zijn of het moeten zijn...Artikel 100.§ 1. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die vermeld is, naargelang het geval, op het inschrijvingsbewijs of...”(23 november 1965 Wet met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen.).

“Art.10.De aanvraag tot inschrijving of herinschrijving van een voertuig wordt ingediend door de eigenaar of gebruiker van vermeld voertuig, verder de aanvrager genoemd. Indien zowel de eigenaar als de gebruiker het voertuig wensen in te schrijven, mag enkel de eigenaar optreden als aanvrager...Indien er verschillende eigenaars zijn die het voertuig wensen in te schrijven, hetzij individueel, hetzij gezamenlijk, mag enkel de eigenaar die de voornaamste gebruiker van het voertuig is, optreden als aanvrager. Indien meerdere gebruikers het voertuig wensen in te schrijven, mag enkel de voornaamste gebruiker van het voertuig optreden als aanvrager.”(20 JULI 2001. - Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ippa

#5 , 05 mar 2012 08:54

Hallo,

Bij ons zonder probleem de wagen overgezet van moeder naar dochter. Wel contact nemen met de technische controle voor een administratieve keuring (enkel document - geen keuring) overdracht ouders -> kind (bewijs via: "uittreksel uit geboortenakt"). Ook nieuwe nr-plaat aangevraagd.

Groetjes,
JLD

MiekeVP

#6 , 07 mar 2012 18:46

Mijn vraag ligt een beetje in dezelfde lijn...

In oktober de wagen op mijn naam laten plaatsen (overlijden echtgenoot).
Dit is via een adminstratieve keuring gebeurd.
In november kon ik mijn verzekering niet betalen en heb de platen teruggestuurd.

Nu, vanaf 16 april zal ik terug platen kunnen aanvragen.
Gebeurt dit dan ook (zoals hierboven) enkel via 'administratieve keuring?
Mijn auto is nog altijd in mijn bezit.

Alvast bedankt.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”