Via een bedrijf kan ik zgn. "mysteryshops" uitvoeren. D.w.z. dat ik een winkel/bedrijf bezoek of telefonisch contacteer, daar eventueel een aankoop doe, om nadien een enquete in te vullen en een evaluatie door te geven.
In ruil voor de evaluatie krijg je dan, afhankelijk van het onderzoek, hetzij een vergoeding in "natura" (vb. aangekocht product wordt geheel/gedeeltelijk terugbetaald), hetzij een bepaald bedrag (meestal indien niets dient aangekocht te worden).
Hoe kan/moet je deze diensten aangeven in de personenbelasting? Ik ben een bediende in loondienst en ben niet zelfstandig in bijberoep. Dit lijkt mij ook niet opportuun gezien de geringe opbrengsten hiervan. Ik spreek over een bedrag per vergoeding die rond de 10€ schommelt. (heel zelden is het eens wat meer)
Er kan ook (niet echt) gesproken worden dat dit op regelmatige basis wordt gedaan, ongeveer een 4 á 5 keer per jaar. Als het al zoveel is.
Het betreft hier een internationaal bedrijf met maatschappelijke zetel in België (ondernemingsnummer 0479.078.743) én een maatschappelijke zetel in VSA (ondernemingsnummer 0829.488.075).
Hoe dien je deze "vergoedingen" aan te geven in de personenbelasting? Onder welke code, enz? Enerzijds indien deze afkomstig is vanuit de Belgische zetel en anderzijds de zetel in de VSA?
Bedankt voor de info. Als jullie meer info nodig hebben vraag maar uiteraard.