Fiscaal verschil??? wettelijk of feitelijk samenwonend

Nicky_B83
Topic Starter

Fiscaal verschil??? wettelijk of feitelijk samenwonend

#1 , 26 apr 2012 12:30

Allen,

Mijn vriendin en ik zijn sinds 3 jaar wettelijk samenwonend. Dit is gekomen omdat ik toen werkte en zij nog naar school ging. Zo had ik haar ten laste en hadden we ook dat netto belastingsvoordeel van ong 250 euro/maand.

Ondertussen werkt zij al anderhalf jaar en komt de eerste keer de belastingsbrief over een jaar dat we beiden volledig werkten.
Als ik de gegevens ingeef van mijn werk samen met die van haar werk krijgen we ong 1100 euro terug. Niet slecht zou je denken.
Maar als ik het mijne apart ingeef moet ik 50 euro betalen en zij zou 2200 euro terugkrijgen!!!
2200 - 50 = 1100???
Dus lijkt het me dat als we nog wettelijk samenwonend blijven dit in ons nadeel is!?!
Is een beetje absurd als je het mij vraagt.

Heeft iemand hier meer ervaring mee???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 apr 2012 14:38

Of je nu feitelijk samentwoont, wettelijk samenwoont of gehuwd bent maakt geen enkel verschil omdat jullie inkomsten in alle gevallen apart worden belast.
Indien één echtgenoot geen of weinig inkomsten heeft geeft wettelijk samenwonen of gehuwd zijn een voordeel wegens de toepassing van de huwelijkscoëfficient (een deel van de inkomsten wordt dan toegewezen en belast als eigen inkomsten van de andere echtgeno(o)t(e).

Uw berekening kan dus niet kloppen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”