crowfunding en belastingen

kristoffke
Topic Starter

crowfunding en belastingen

#1 , 01 mei 2012 16:47

Ik zou graag willen investeren in crowfunding. Elke maand een vast bedrag. Als je vb 100 euro investeerd krijg je naar 3a5 jaar iets meer terug in de veronderstelling dat de firma of persoon niet failliet gaat. 125 euro zou je omgeveer terug krijgen (maandelijks) iets meer dan 2 euro.

Wordt dit gezien als lening of investering?
Moet ik dit aangeven aan de belasting? Indien ja als wat ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 mei 2012 19:39

Dit bevindt zich in een grijze zone. CBFA (Commissie voor het Bank- en Financiewezen) onderzoekt dit nog op het ogenblik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gebruiker

#3 , 01 mei 2012 21:17

Ik zou graag willen investeren in crowfunding. Elke maand een vast bedrag. Als je vb 100 euro investeerd krijg je naar 3a5 jaar iets meer terug in de veronderstelling dat de firma of persoon niet failliet gaat. 125 euro zou je omgeveer terug krijgen (maandelijks) iets meer dan 2 euro.

Wordt dit gezien als lening of investering?
Moet ik dit aangeven aan de belasting? Indien ja als wat ?
Met de Belgische regelgeving is dit een enorm probleem (alleen reeds het 'publiek' aantrekken van kapitaal wat in deze situaties in België wettelijk niet mag).

En daarna komt het probleem van het classificeren van de 'investering', is dit een deel van het bezit van de onderneming, is dit een geldlening of een andere vorm. Afhankelijk van hoe het geplaatst wordt krijg je reeds een mogelijk verschillend veschuldigd percentage van roerende voorheffing.

Dit in België doen dat kan alleen maar zorgen voor problemen, zowel juridische (wetens 'onwettelijk handelen') tot fiscale boetes (wegens niet betaalde RV of verkeerde afhoudingen).

Die problemen kunnen zelfs gaan tot het verschuldigd zijn van sociale bijdragen omdat je mee als partner in de onderneming zou handelen.

Als er geen eigen wettelijk kader voor deze vorm gecreëerd wordt dan dien je hier alleen maar af te blijven.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”