Belastingaangifte na erfenis

Adelante
Topic Starter

Belastingaangifte na erfenis

#1 , 13 mei 2012 22:58

In februari 2011 is mijn vader overleden. Daar mijn vader en moeder samen een huis hadden (de gezinswoning) en een tweede verblijf aan zee, hebben mij zus en ik elk ons rechtmatig deel hiervan geërfd (onze moeder leeft nog, er was geen huwelijkscontract). Mijn vraag is nu of wij ons erfdeel in beide onroerende goederen dienen te vermelden in onze belastingaangifte? Iemand een idee? Mijn zus en ik hebben zelf ook elk een eigen woning, ik weet niet of dit relevant is...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 mei 2012 01:02

Een erfenis moet niet vermeld worden in de aangifte voor de inkomstenbelasting.
Jullie hebben reeds erfenisrechten betaald!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

etienne1948

#3 , 14 mei 2012 09:53

je zus en jijzelf hebben de blote eigendom geerfd van de eigendommen. Mama is vruchtgebruikster, de KI van het 2de verblijf ( eventueel het kleinste van de twee) moet aangegeven worden in code 1106. B.E. moeten niets aangegeven, ook geen andere sommen

Reclame

Adelante
Topic Starter

#4 , 14 mei 2012 20:31

Het ging mij inderdaad over het al dan niet aangeven van het KI van de eigendommen die deel uitmaakten van de erfenis in mijn belastingaangifte en in die van mijn zus...
En waarschijnlijk sla ik mezelf tegen het voorhoofd bij het lezen van het antwoord, maar wat betekent B.E. uit het bericht hierboven? :-)

Adelante
Topic Starter

#5 , 14 mei 2012 21:00

*pets*
Net nog wat verder zitten lezen op het forum: BE = Blote Eigendom dus :-)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”