Pagina 1 van 1

Huurkosten inbrengen als beroepskosten

Geplaatst: 09 jun 2012 12:02
door BV01
Even een situatieschets:

Momenteel verblijf en werk ik door de week in Leuven. In de weekends verblijf ik bij de ouders van mijn vriendin in West - Vlaanderen, waar ook mijn domiciliëring gelegen is.

Beroepsmatig gebruik ik het huurhuis niet. Maar nu vraag ik mij toch af of het alsnog mogelijk is om de huurprijs (en eventueel extra onkosten) in te geven als beroepskosten. Mijn onkostenvergoeding woon - werk is nl enkel geregistreerd voor het huis te leuven.

OF: is het gewoon interessanter/mogelijk om mijn woon - werk onkostenvergoeding te laten berekenen op het adres van WVl?

Iemand in dezelfde situatie of iemand die me hierin kan adviseren?

Alvast bedankt

Re: Huurkosten inbrengen als beroepskosten

Geplaatst: 09 jun 2012 12:32
door Oude Belg
Collega van mij heeft het zo opgelost. Ze woonde in Limburg en werkte in de Noorderkempen. Huur appartement ingebracht, aangezien dit nodig was "om de beroepsinkomsten te verwerven". Was geen probleem.

Re: Huurkosten inbrengen als beroepskosten

Geplaatst: 09 jun 2012 19:55
door BV01
Ben me wat aan het informeren en nu lees ik dat dit mogelijk ook gevolgen zou hebben voor de verhuurder.
Iemand hier een éénduidig antwoord op? Verhuurder is een particulier.

Re: Huurkosten inbrengen als beroepskosten

Geplaatst: 09 jun 2012 21:27
door KristofKDB
Als u als huurder de huurprijs aftrekt als beroepskosten, dan moet de verhuurder (particuliere eigenaar) aangifte doen van de huur en wordt hij belast op de netto huurinkomsten en niet langer op het KI verhoogd met 40%.

Voor de verhuurder zal dit resulteren in een hogere belastingsdruk.

Re: Huurkosten inbrengen als beroepskosten

Geplaatst: 10 jun 2012 08:43
door BJ81
Lees je huurcontract er eens op na. Bij mij stond er (helaas) in vermeld dat het niet mocht.

Re: Huurkosten inbrengen als beroepskosten

Geplaatst: 28 jun 2012 17:37
door bakkertje
Normaal zal de verhuurder eisen dat het huurpand dient een hoofdverblijfplaats. Hierdoor kan hij verhuren aan een lagere prijs.

Re: Huurkosten inbrengen als beroepskosten

Geplaatst: 28 jun 2012 18:15
door Vandebos
U mag de huur van dit pand te leuven inbrengen in uw belastingen als beroepsinkomsten als u kan aantonen dat het woon werk verkeer te slopend is om dagelijks af te leggen. Verwacht u er wel aan dat u de onkosten zal moeten gaan verantwoorden en verdedigen. Een schrijven van uw werkgever bv dat u binnen een beperkt tijdsbestek beschikbaar en ter plaatse moet zijn bij alarm kan helpen.
Deze onkosten hebben normaliter geen weerslag op de belastingen van de verhuurder.... Dat is enkel het geval bij handelshuur.