Energiebesparende maatregelen: fout gemaakt in aangifte 2010

psa
Topic Starter
Berichten: 4

Energiebesparende maatregelen: fout gemaakt in aangifte 2010

#1 , 26 jul 2012 10:10

Hallo,


Ik zit met een vraagje waarop hopelijk iemand antwoord kan geven, ik vermoed dat ik niet de enige ben die dit voor heeft!


De situatie: In 2010 waren wij feitelijk samenwonend en vulden wij 2 aparte aangiftes in, ondertussen zijn wij getrouwd en in 2012 kregen we voor het eerst een gemeenschappelijke aangifte om in te vullen.
In 2003 kochten wij samen een huis, waar we beiden 50% eigenaar van zijn. In 2009 betaalden wij in totaal 13.500€ voor energiebesparende maatregelen, die wij betaalden van een gemeenschappelijke rekening, via een (onder andere) hiervoor aangegane gemeenschappelijke hypotheeklening.

Op onze aangiftes 2010 maakte ik een fout. In vak IX G vulde ik op beide aangiftes in:
1334 (aandeel in de woning) : 50%
1318: 13.500€
Ik vulde dus het totaalbedrag in, in plaats van bij ieder het aandeel van 50%. De belastingsdienst heeft ons dat ook gecontacteerd met de vraag facturen, betalingsbewijzen enz binnen te brengen om dit recht te zetten.

Als ik het goed begrijp kan het niet gebruikte deel van de investering overgedragen worden naar de 3 volgende jaren. Op onze afrekeningen stond dan ook steeds netjes vermeld welk bedrag we in 2011 en 2012 mochten invullen in het betreffende vak.
Wat ik gedaan heb ik het volgende
* In aanslagjaar 2011 vulde ik op beide aparte aangiften dus het bedrag in dat op de afrekening 2010 stond, ik ken het exacte bedrag niet meer. Opnieuw met vermelding in vak 1334 van 50%
* In aanslagjaar 2012 vulde ik op de gemeenschappelijke aangifte in de kolom van elke partner dit bedrag in (van de afrekening 2011), met vermelding in van 1334 50%.

Dus, wat ik foutief gedaan heb resulteert in het volgende:
In aanslagjaar 2010 vertrekken we beide van 13.500€, in plaats van de 6.750€ waar we correct hadden van moeten vertrekken. We zijn dus beide vertrokken van een totaal krediet van 13.500€ X 40% = 5.400€

Dus de vraag Wat ik echter niet snap is wat de impact van de fout zal zijn op aanslagjaar 2011 en aanslagjaar 2012. In 2010 kreeg zowel ik als mijn partner dus een belastingsvermindering van 1.385€. De rest van dat bedrag werd overgedragen worden naar de volgende jaren. Was dat dan (5.400-1.385) = 4015€ naar 2011 en (4.015-1.385)=2630 naar 2012?
Is dit dan wat correct had moeten gebeuren?
In aanslagjaar 2010 vertrekken we beide van (13.500 / 2) * 40% = 2.700€ krediet. We kregen een belastingsvermindering van 1.385€, dus er blijft nog (2.700-1.385) = 1315€ aftrek over voor aanslagjaar 2011. Er is niets meer om over te dragen naar 2012.

Indien dit correct is, zou de impact dus beperkt zijn? Wij hebben in 2011 enkel beide 70€ te veel krediet gekregen en kunnen nu in 2012 niets meer inbrengen. Is dat correct?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 10079
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 26 jul 2012 13:40


Is dit dan wat correct had moeten gebeuren?
In aanslagjaar 2010 vertrekken we beide van (13.500 / 2) * 40% = 2.700€ krediet. We kregen een belastingsvermindering van 1.385€, dus er blijft nog (2.700-1.385) = 1315€ aftrek over voor aanslagjaar 2011. Er is niets meer om over te dragen naar 2012.

Indien dit correct is, zou de impact dus beperkt zijn? Wij hebben in 2011 enkel beide 70€ te veel krediet gekregen en kunnen nu in 2012 niets meer inbrengen. Is dat correct?
Jawel. Er was in totaal een bedrag van 5400 € aan intrestaftrek , te spreiden over verschillende jaren en te verdelen tussen beide partners/eigenaars.
Het eerste jaar was er een vermindering van 2770 € , maximaal per woning , voor ieder partner/eigenaar 1385 €.
Het tweede jaar : 5400 - 2770 = 2630 € , dat nog overbleef. Is voor iedere partner 1315 € , en geen verdere overdracht meer.
Nu het derde jaar 2012 kan u niets meer inbrengen van die investering , vermits het totaal bedrag van vermindering is opgebruikt.
Normaal zal de administratie u die 70 € per partner gaan terugvragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

psa
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 26 jul 2012 13:50

Heel erg bedankt voor het snelle antwoord, tof!

Reclame

wanton
Berichten: 10079
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 26 jul 2012 14:29

5400 € intrestaftrek : moet natuurlijk zijn : 5400 € belastingaftrek
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

psa
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 01 aug 2012 08:58

Hallo,


Het vervolg hierop:

Vandaag ontvingen we een reeks aangetekende brieven met daarin de intentie voor 2010,2011 en 2012 een nieuwe aanslag te vestigen met de correcties zoals inderdaad hierboven beschreven.
Echter, voor elk aanslagjaar staat erbij dat er een belastingsverhoging KAN toegepaste worden van 10% wegens het "niet aangeven van belastbare inkomsten zonder het doel de belastingen te ontduiken".

Is dat iets wat ze gebruikelijk werkelijk toepassen? Is dat dan op het volledige bedrag van de aanslag van elk aanslagjaar of enkel op het bijkomende bedrag? En dan nog voor elk aanslagjaar terwijl ik toch maar één keer een fout gemaakt heb.

Er staat bij dat ik een maand de tijd heb om aan te geven indien ik niet akkoord was, heeft het zin een antwoord te formuleren waarin ik niet akkoord ben met de 10% belastingsverhoging?

wanton
Berichten: 10079
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 01 aug 2012 10:22

Best uw goede wil tonen en een bezoek brengen aan uw belastingcontroleur. Indien u daar uw uitleg doet , gaat men het waarschijnlijk houden op een simpele rechtzetting. Een foutieve aftrek heeft niets te maken met niet aangeven van belastbare inkomsten. Ik ken die brieven niet van buiten , maar durf veronderstellen dat dit een steeds gebruikte formulering is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

psa
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 01 aug 2012 10:36

Nogmaals bedankt voor het antwoord!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”