bij aankoop garage geen vermindering meer van KI huis-regist

bloemie
Topic Starter

bij aankoop garage geen vermindering meer van KI huis-regist

#1 , 20 aug 2012 13:06

Ik heb reeds een eigendom waarvan het KI lager is dan 745 € en ik van een vermindering van 25% geniet voor 'bescheiden woning'. Ik heb nu garages aangekocht (niet aan mijn huis gelegen).
Nu stel ik me de volgende vragen:
1/ wordt het KI van de garages bij het KI van mijn woning samengetelt? Zoja, dan komt mijn gezamelijk KI hoger dan 745 € en verlies ik mijn vermindering. Of is dit apart?
2/ de registratierechten voor aankoop van deze garage is dit 5% of 10%?
Wie weet hier meer over? Dank u wel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 aug 2012 16:32

Je mag maar 1 (één) eigendom hebben om van de vermindering te kunnen genieten.
Nu heb je garageS aangekocht. Je zal dus over meerdere eigendommen beschikken. Denk nu verder zelf na, en je hebt uw antwoord.

bloemie
Topic Starter

#3 , 20 aug 2012 17:47

Bedankt voor uw reactie, maar sorry uw antwoord is niet correct. Mijn moeder heeft een huis en een garage (later aangekocht en ook niet naast het huis gelegen). Zij geniet van 25% vermindering (bescheiden woning) op het KI van haar huis. Het KI van het huis samen met het KI van de garage is wel minder dan 745 €.

Reclame

bosprocureur

#4 , 20 aug 2012 18:58

Bedankt voor uw reactie, maar sorry uw antwoord is niet correct. Mijn moeder heeft een huis en een garage (later aangekocht en ook niet naast het huis gelegen). Zij geniet van 25% vermindering (bescheiden woning) op het KI van haar huis. Het KI van het huis samen met het KI van de garage is wel minder dan 745 €.

En vooral, die tweede eigendom (garage) is niet "een onroerend goed bestemd voor bewoning" of zoiets. Denk ik. :?:

Oude Belg

#5 , 21 aug 2012 14:28

Een bescheiden woning is een woning waarvan het kadastraal inkomen kleiner is dan of gelijk aan 745 EUR. Er kan een vermindering van 25 % van de onroerende voorheffing worden toegekend als:

de belastingplichtige op 1 januari van het aanslagjaar in deze woning zijn hoofdverblijfplaats heeft volgens het bevolkingregister. De vermindering kan alleen voor deze woning toegekend worden;
het totale K.I. van alle onroerende goederen van de belastingplichtige(n) in het Vlaams Gewest niet groter is dan 745 EUR.

De vermindering voor bescheiden woning is één van de automatische verminderingen.

Er bestaat een speciale overgangsregeling voor woningen waarvan het totale K.I. van de belastingplichtige meer bedraagt dan 745 EUR, maar kleiner is dan 992 EUR.(zie : bescheiden woning - overgangsregeling)

Tevens kan onder bepaalde voorwaarden voor nieuwbouw gedurende 5 jaar een verhoogde vemindering gekregen worden. (zie : bescheiden woning - verhoogde vermindering)
Overgangsregeling

Er bestaat een speciale overgangsregeling wanneer het totale K.I. van de belastingplichtige meer bedraagt dan 745 EUR, maar kleiner is dan 992 EUR. Hiervoor moet aan een aantal voorwaarden voldaan zijn :

het overschrijden van de grens van 745 EUR mag uitsluitend het gevolg zijn van de algemene perequatie doorgevoerd in 1979 (uitwerking vanaf AJ 1980). Het K.I. mag dus niet verhoogd zijn door verbouwingen, het verwerven van een nieuwe eigendom, ... ;
de belastingplichtige moet vóór aanslagjaar 1980 ook effectief genoten hebben van een vermindering voor bescheiden woning;
de belastingplichtige moet zijn woning volledig blijven betrekken;
het totale K.I. van alle in het Vlaams Gewest gelegen onroerende goederen mag niet groter zijn dan 992 EUR.

Verhoogde vermindering

De vermindering van 25 % kan voor een periode van 5 jaar verhoogd worden tot 50 % voor een bescheiden woning die de belastingplichtige heeft doen bouwen of nieuwgebouwd heeft aangekocht zonder een bouw- of aankooppremie te hebben gekregen. De periode van 5 jaar start met het eerste jaar waarvoor onroerende voorheffing verschuldigd is (dit is het jaar dat volgt op het jaar van ingebruikneming).

Een 'nieuwgebouwde' woning is een woning die nog niet eerder in gebruik is genomen.

Deze verhoogde vermindering moet u éénmalig aanvragen bij de Vlaamse Belastingdienst. Voeg indien mogelijk een kopie van uw aanslagbiljet bij.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

j.demoor

#6 , 22 aug 2012 08:32

“Art.53. Het bij artikel 44 vastgestelde recht wordt tot 5 ten honderd verminderd in geval van verkoop van de eigendom:...2° van woningen waarvan het gebouwd of ongebouwd kadastraal inkomen een bij koninklijk besluit vast te stellen maximum niet overschrijdt. Als woning wordt aangemerkt het huis of het geheel of het gedeelte van een verdieping van een gebouw, dat dient of zal dienen tot huisvesting van een gezin of één persoon, met in voorkomend geval de aanhorigheden die tegelijk met het huis, het geheel of het gedeelte van een verdieping worden verkregen. De Koning stelt regels vast voor het bepalen van de aanhorigheden waarop deze bepaling van toepassing is.”(30 november 1939 Wetboek der registratierechten).

‘Ik heb nu garages aangekocht (niet aan mijn huis gelegen).’

Die garages zijn geen aanhorigheden die tegelijk met het huis worden verkregen en worden dus niet als woning aangemerkt.

“Art.4. Wanneer de verkrijging tot voorwerp heeft hetzij een gebouwd onroerend goed, hetzij tegelijk een gebouwd onroerend goed en gronden, wordt het maximum kadastraal inkomen, dat bedoeld is in voormeld artikel 53, op 745 EUR vastgesteld...”(Koninklijk besluit van 11 januari 1940 betreffende de uitvoering van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bloemie
Topic Starter

#7 , 22 aug 2012 13:30

Bedankt voor de reacties. Bericht van J. De Moor is me niet echt duidelijk. Wordt men kadastraal anders belast als de garage later aangekocht wordt? en niet aan het huis is gelegen?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”