Ik worstel momenteel met een dilemma of ik een ambtshalve ontheffing zou vragen of niet.
Bij het invullen van mijn belastingsaangifte dit jaar kwam ik tot de vaststelling dat een inwonende ouder als 'persoon ten laste' kan worden aangerekend(aparte post belastingsbrief).
Noch ikzelf noch mijn boekhouder hebben dit opgemerkt de voorgaande jaren(ouder is inwonend sinds 8 jaar).
Ik heb ook een bijberoep waar ik eigenlijk de laatste jaren eerder 'verlies' heb gemaakt, waardoor ik steeds een terugbetaling kreeg. Dit is vooral te wijten aan vaste kosten zoals auto/telefoon/... en de kleine winstmarge op de producten die ik verkoop.
Voor aj2010 en aj2011 is er geen probleem aangezien dit rechtgezet kan worden. Voor de andere aj moet ik echter een ambtshalve ontheffing vragen.
Gaat men door die ambtshalve ontheffing dan niet alles uitspitten wat mijn bijberoep betreft ???
Ik twijfel alhoewel langs de andere kant heb ik hierop recht. Ik was niet op de hoogte van de reglementering betreffende inwonende ouders en mijn boekhouder heeft hierover nooit geen vragen gesteld....
Volgens mijn boekhouder heb ik weinig kans op slagen.....