belastingvrijde kilometer vergoeding

deheugden
Topic Starter

belastingvrijde kilometer vergoeding

#1 , 19 nov 2012 20:08

ik, zelfstandig, ga in zee voor een x uur per week met een bedrijf in Nederland. Zij huren mij in.
Hoe zit het met kilometervergoeding? Zijn er manieren om een belastingvrije kilometervergoeding te krijgen, zo ja hoeveel?
dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako

#2 , 20 nov 2012 09:57

Waarom zou je een belastingvrije kilometervergoeding moeten krijgen?

Of je al km vergoeding krijgt hangt af van de overeenkomt/contract met uw nl bedrijf. Soms is deze inbegrepen in het uurtarief, soms afzonderlijk aan te rekenen aan overeengekomen bedrag,... kan je allemaal bepalen in je overeenkomst/algemene voorwaarden.

Je beroepsmatige autokosten zal je normaal wel inbrengen als kosten van je zelfstandige activiteit. Toch niet meer dan logisch dat, als je km vergoeding aanrekend/ontvangt, deze gewoon als een "inkomst" gezien zal worden in je zelfstandige activiteit en zo de autokosten geheel of gedeeltelijk compenseerd.

Kosten aftrekken(minder belastingen betalen) en de inkomsten hiervan als belastingsvrij willen(ook minder belastingen betalen), je ziet al aankomen dat ze hier in Brussel niet mee akkoord zijn...

Als je als werknemer km vergoeding krijgt (woon-werk) is deze ook niet belastingvrij hoor(met uitz van 350€ vrijstelling). Enkel indien je werkelijke beroepskm's rijd met je prive wagen voor je baas (vb onkostennota) is deze belastingvrij(indien je onder de forfaits van de ambtenaren blijft), logisch ook, omdat je prive deze kosten ook nergens kan aftrekken, zal je op de terugbetaling van deze kosten dan ook niet belast worden.

deheugden
Topic Starter

#3 , 04 dec 2012 21:29

ok, duidelijk. bedankt.
reden is gewoon heel simpel, met de hoge brandstofprijzen zoek ik een manier om deze vergoed te krijgen.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”