Woning delen

TDN
Topic Starter

Woning delen

#1 , 11 dec 2012 12:31

Daar mijn moeder alleenstaande is (mijn vader is overleden) en het huis voor haar te groot aan het worden is zouden mijn gezin en ik in de woning gaan wonen en op de zolder een appartement maken voor mijn moeder. Zowel ik, mijn vrouw als mijn moeder zijn werkende en wijzelf hebben 2kindjes.

Daar er ons is verteld dat zo'n situatie van invloed zou zijn op onze belastingen zou ik graag meer info hierover gehad hebben.
Moeten wij ons hierover zorgen maken? We zouden niet wettelijk gaan samen wonen met mijn moeder maar wel op hetzelfde adres, wat gaat het probleem hieromtrend zijn?
Men promoot wel het 'kangoeroe-wonen' maar veel info krijg je hier niet over en naar mijn mening is dat een term zonder inhoud...

Indien zo'n situatie van invloed zou zijn op onze belastingen, hoe doen mensen dit dan bij woongroepen zoals je dit de laatste tijd hoort?
Wij zouden wel het huis overkopen van mijn moeder, of toch gedeeltelijk daar ik enig kind ben..

Graag jullie info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker

#2 , 11 dec 2012 15:14

Je kan hier alleen maar een financiëel voordeel uit verkrijgen, normaal nooit een nadeel.

http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/vragen/ipp/ipp3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Afhankelijk van het inkomen van je moeder (haar pensioen en andere belastbare inkomsten) zou ze allicht (niet) kunnen ten laste genomen worden.

Waar je moeder wel zou meetellen is bij het verkrijgen van goedkope sociale leningen en bepaalde tussenkomsten.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”