hoe kan ik een fraude van een middenstander melden ?

oret0
Topic Starter

hoe kan ik een fraude van een middenstander melden ?

#1 , 15 dec 2012 17:19

ik heb gemerkt dat een middenstander zijn opslagruimte (in't zwart, door anonieme mannen in anonieme witte camionetten) bijna volledig heeft laten verbouwen tot leefruimte -- hierbij heb ik het vermoeden dat dit niet werd gemeld aan de belastingdienst -- de eigendom was eerst een schuur, maar werd enkele jaren geleden afgebroken om dan een grote woning met op het gelijkvloers de opslagruimte te bouwen -- dit werd toen ook zo vermeld op de bouwvergunning die door stedenbouw werd afgeleverd -- ik zou graag hebben dat de belastingdienst hiervan op de hoogte zou zijn om dit eventueel na te zien, waarbij kan blijken dat alles in orde is en ik me geen zorgen hoef te maken

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 15 dec 2012 17:46

in't zwart, door anonieme mannen in anonieme witte camionetten
Waarom is dit voor u een aanwijzing dat hier in 't zwart werd gewerkt?
Hoe zouden volgens u in 't wit werkende aannemers en hun personeel er dan moeten moeten uitzien? en hun camionetten?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2012 18:28

Bij mijn weten is het niet verplicht om naamplaatjes te dragen. U kan wel de nummerplaten noteren en doorgeven aan vb de politie.
Ook de dienst milieu van de gemeente kan nazicht komen doen.

Reclame

freelance

#4 , 15 dec 2012 18:36

En wat is nu het exacte juridisch probleem dat u hebt ? Afgezien van de vraag hoe u de klokken kunt laten luiden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jef 007

#5 , 15 dec 2012 18:53

als het belastings of BTW materie betreft , neemt u best (anoniem) contact met uw belastings of BTW controleur

Jef 007

#6 , 16 dec 2012 12:44

zwartwerk belangt IEDEREEN aan!
wat een zelfstandige TE WEINIG aan BTW en belastingen betaalt, moet de loontrekkende EXTRA betalen om de schatkist in evenwicht te houden

freelance

#7 , 16 dec 2012 14:12

Wat een loontrekkende na zijn uren in het zwart verdient , daar moet een zelfstandige extra voor betalen om de schatkist in evenwicht te houden .

Ben me bewust dat deze redenering even krom is als de voorgaande , maar is bedoeld om aan te tonen dat op deze topic geen enkel zinnig antwoord te geven is .
Ik heb voordien al de vraag gesteld "wat het exacte juridisch probleem " was . Hierop volgt géén antwoord .
We zijn hier dus allemaal aan het "leuteren " . Wat mij betreft mag de moderator hier een slot op zetten .Dat zal de sereniteit op het forum ten goede komen , en kunnen we ons terug bezig houden met de echte problemen .

In de oorspronkelijke vraagstelling is geen enkele aanwijzing te vinden dat de zelfstandige hier te weinig belastingen of BTW zou betaald hebben .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

JPV
Juridisch actief: Ja

#8 , 18 dec 2012 12:41

De vraag was hoe iemand fraude van een zelfstandige kan melden. Deze vraag is beantwoord.

De vraag was niet of het vermelde voorbeeld effectief zwartwerk is.

Om nog even het correcte juridische antwoord te geven: indien een persoon na zijn uren in het zwart werkt, doet hij dit ofwel:
- als zelfstandige (indien er geen verband tussen een eventuele werkgever kan aangetoond worden)
- als werknemer in dienst van een zelfstandige/bedrijfsleider.

Bij zwartwerk is er dus steeds een zelfstandige/bedrijfsleider bij betrokken, niet altijd een loontrekkende. 1 euro zwartwerk komt dus altijd ten goede van een zelfstandige, niet noodzakelijk van een werknemer :). De overheid (een daardoor iedereen, via belastingen) is er altijd het slachtoffer van.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”