zijn vrijwillige giften van onbekenden een inkomen?

eylis
Topic Starter

zijn vrijwillige giften van onbekenden een inkomen?

#1 , 18 dec 2012 15:47

Hier een leuke tafeldiscussie op het werk gehad waar we niet echt uit geraakten.
Stel dat je een centje bij wil verdienen. Je je gaat op een drukke plaats staan met je auto en je plaatst in je auto een duidelijk zichtbaar plaatje:
"Wil je ergens naartoe? Ik breng je graag, een vrije gift wordt in dank aanvaard."
Regelmatig breng je zo iemand of iets naar zijn bestemming. Je vraagt géén geld. Maar de toevallige reiziger mag vrijwillig een gift deponeren in je mandje.
Al gauw vertelt men dit rond in je dorp, streek en gebeurt dit wel vaker.
Maar je vraagt dus nooit om geld; Men geeft je vrijwillig iets.
Is dit een inkomen? en moet je dit aan de belastingen melden?
Lees de case en de voorwaarden goed.
dus expliciet in dit geval: is dit een inkomen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 dec 2012 16:29

Zolang dit een vrijwillige en toevallige gebeurtenis is , is er geen probleem.
Maar als na een tijd dit georganiseerd wordt op afgesproken tijdstippen , is de toevalligheid weg en kan men stilaan van een taxi-dienst gaan spreken.
Een vrijwillige gift vragen is een vorm van betaling. Men zou het niet lang volhouden als die vrijwillige gift achterwege blijft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jef 007

#3 , 18 dec 2012 16:33

mi. staan giften NIET in de lijst van "niet belastbare inkomsten" (zoals bijvoorbeeld kinderbijslag)
derhalve zou het belastbaar moeten zijn
een eenmalige gift zoals in het voorbeeld is natuurlijk niet belastbaar

Reclame

eylis
Topic Starter

#4 , 19 dec 2012 09:29

wanton, de mens in kwestie organiseert niets op afgesproken tijdstippen. Immers: hij staat gewoon regelmatig ergens. Het zijn de bewoners van het dorp die aan elkaar vertellen: X staat daar soms ; je kan met hem meerijden naar het winkelcentrum.
dus Ja, x kan je vaak treffen om 10:00 smorgen op donderdag en dinsdag en dan rijdt hij naar het winkelscentrum.
en dan vragen ze aan hem of ze mogen meerijden :-)
X vraagt wel voordat je instapt dat je de benzineprijs per kilometer betaalt (dat is de kostenvergoeding en geen inkomen) en ja je mag iets in het bakje doen. Onderzoek wijst uit dat in geval van vrijwillig gift de mensen vaak guller zijn omdat ze niet als gierig willen overkomen :-)
Is dit Nog steeds geen inkomen toch? zelfs al gebeurt het wekelijks en heeft het initiatief succes door de mondelinge tamtam.

Lightning

#5 , 19 dec 2012 09:39

Stel dat je een centje bij wil verdienen. Je je gaat op een drukke plaats staan met je auto en je plaatst in je auto een duidelijk zichtbaar plaatje:
"Wil je ergens naartoe? Ik breng je graag, een vrije gift wordt in dank aanvaard."
Uit de oorspronkelijke vraagstelling blijkt althans toch enig opzet...

...sociale zekerheid
...belastingen
...
...en als de tamtam zo goed werkt, ook het plaatselijk taxibedrijf dat wel zal willen weten of die persoon in orde is met de taxireglementering.

bartvdv

#6 , 19 dec 2012 10:21

Ik denk dat je er ook de (auto-)verzekering in kan betrekken?

eylis
Topic Starter

#7 , 19 dec 2012 10:29

ok, ik geef nog wat info prijs :-)
élightning: daar is géén taxi, géén openbaar vervoer (pardon ik preciseer , 2 bussen per dag: één smorgens en één savonds): we bevinden ons in een regio in Belgie waar dorpjes tussen de 7 en 15 km van een treinstation liggen. en die regio bestààt. Nog geen 40 km van Brussel.
Er wordt daar vaak gelift en iedereen neemt sowieso mensen mee die langs de baan (zonder trottioir of voetpad...stappen naar het station.
Ouwe mensjes geraken daar gewoonweg NIET eens in een winkel.
dus in mijn opinie gaan de belastingen die inventieve kerel gerust laten;
hij doet verdorie een sociaal werk.

Lightning

#8 , 19 dec 2012 10:33

hij doet verdorie een sociaal werk.
...en dat argument praat wat goed?

eylis
Topic Starter

#9 , 20 dec 2012 12:32

maar dat is nu net wat ik vraag lightning...wat doét die man verkeerd? In mijn opinie doet hij niets verkeerd..
Hij maakt géén reclame, hij vrààgt géén loon. Hij staat daar af en toe met zijn auto en de mensen in het dorp weten dat hij daar staat en dat je hem mag vragen om mee te rijden naar het winkelcentrum. Gebeurt het regelmatig? Ja, toch wel.
Ik catalogiseer die man onder de vriendendiensten die mensen doen voor hun bejaarde buur, de aangetrouwde zonen die het gras gaan afrijden bij hun schoonouders en daar ook een zakcentje voor krijgen, de facteur die steeds z'n neut krijgt als hij iets meer doet dan een aangetekende brief brengen.
Enfin, op het werk zijn we er ook niet uitgeraakt. Het zou in elk geval tamelijk moeilijk zijn met harde bewijzen aan te tonen dat de kerel hiermee een inkomen verwerft mbt zijn belastingsaangifte.

Lightning

#10 , 20 dec 2012 12:56

Misschien dat volgende passage uit de toelichting van deel 2 van de belastingaangifte kan helpen uw vraag op te lossen (ervan uitgaand dat de verschillende bevoegde diensten de activiteit aanvaarden als 'occasioneel' EN 'geen beroepsactiviteit').
Vak XIV B.1 Winst of baten uit toevallige of occasionele prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten
Hier moet u de winst en de baten vermelden die voortvloeien uit enige prestatie, verrichting of speculatie of uit diensten bewezen aan derden, zelfs occasioneel of toevallig, buiten de uitoefening van een eigenlijke beroepswerkzaamheid.

Redrum

#11 , 20 dec 2012 13:14

Het moet dus aangegeven worden. En op basis van de aangifte zal men dan oordelen of het al dan niet een occasionele activiteit is.

eylis
Topic Starter

#12 , 20 dec 2012 14:02

Maar... en nu komt het addertje uit het gras :-)
definitie van WINST en baten, voortvloeiend uit enige prestatie etc...Dit vooronderstelt de volgende afspraak: ik doe deze prestatie voor u, ik verschaf u deze dienst en u vergoed mij hiervoor. In bovenstaand geval vraagt de man NIETS.
Als de mensen VRIJWILLIG iets GEVEN, zonder dat de man in kwestie daar om vraagt. Dan is dat - denk ik - geen winst voortvloeiend uit prestatie :-)

Als iemand mij vrijwillig iets geeft: moet ik dat misschien aangeven onder de noemer van "schenkingen"???

eylis
Topic Starter

#13 , 20 dec 2012 14:04

even in dezelfde lijn: geven straatbuskers hun opbrengst ook bij de belastingen in?
En hare krisna's die met hun bedelnapje rondgaan en dansen en zingen?

LeenW

#14 , 20 dec 2012 14:29

Ik vraag mij af of artikel 4 van het btw wetboek hier van toepassing is..

"Eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen en diensten verricht die in het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend."

Ik zou zelfs nog verder gaan en zeggen dat wat deze persoon doet concurrentieverstorend is t.o.v. taxibedrijven, en dat hij om die reden belastingen moet betalen.

Jef 007

#15 , 20 dec 2012 15:34

ik denk dat het ondertussen voor iedereen klaar en duidelijk is dat deze inkomsten dienen aangegeven te worden bij Belastingen en BTW
het betreft hier geen van belastingen vrijgestelde inkomsten ( zoals kinderbijslag)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”