Waarde, zoals elke belg (hoort te doen) geef ik mijn inkomsten perfect aan via het gekende 'Tax-On-Web'.
Moeilijk is dat niet want de meeste gegevens zijn sowieso al ingevuld. Toch die van wat je verdiend of verworven hebt.
Dan komt het natuurlijk. Er zijn een aantal "voordelen" die je mag inbrengen ter belastingsvermindering. Ik ga mij beperken tot wat voor mijn van toepassing is.
Zo heb ik een levensverzekering lopen die dus deels aftrekbaar is en de voorbije 5jaar moest ik voor mijn ex-vrouw maandelijks 700€ ophoesten aan onderhoudsgeld. Wat neerkomt op een aftrekpost van 8400€ per jaar. Ik heb dit steeds moeten bewijzen via de bankafschriften en deed dat ook. (op 't eind van de 'Tax-On-Web-aangifte kan je bijlagen bijsluiten)
Dit jaar kwam mijn 'berekening' eind september toe. Of ik 2234€ wou betalen tegen eind november?
Bij bestudering van de 'berekening was men het onderhoudsgeld vergeten vermelden. Ik gebeld met de verantwoordelijke "ontvanger" en die beweerde dat zij geen bedrag kon vinden op de afschriften die ik had mee verstuurd. Ik had nl wat 'knip-en-plakwerk' gedaan met mijn afschriften omdat ik vind dat de fiscus geen zaken heeft met de rest van mijn financiën(ze weten al genoeg). Ik weet 100% zeker dat de 700€ er wel degelijk opstond, maja. Ik dus opnieuw aan 't knippen en plakken geslagen maar deze keer mét het logo van de bank erbij en alles terug aangegeven.
Eind oktober krijg ik een herziening toegestuurd met de vermelding dat ik 3400 en €'s terug zal trekken.
Ik dacht "ah, da kan al beter kloppen". Tot ik gisteren wéér 'n brief kreeg van "meneer de ontvanger" waarin vermeld: 'dat ik 3400€ MIN 2234€ achterstallen = nog 1160€ eerdaags op mijn rekening zal gestort worden' ???
Ik weer gebeld ntlk en de uitleg is dat ik die 2200€ had moeten betalen want dat dat nu eenmaal in hun cohiers zit en daarom word weerhouden na herberekening.
Tja, dan is nu mijn vraag: Als Belastingen een verkeerde berekening maken en de belastingsplichtige bezwaar aantekend, moet laatste dan opdraaien voor de foute berekeningen?
Met verontwaardigde groeten
JMN