BTW

BTW

jens10
Topic Starter

BTW

#1 , 12 feb 2013 23:09

Beste,

ik heb iets gehuurd en de kostprijs was 125per week zeiden ze mij.
Nu zie ik staan dat er staat 125 excl. per week.
Mooie leugen van de verkoper natuurlijk dus als ik er onderuit kan komen om die btw te betalen dan doe ik het ook.

Moet er niet 125excl btw per week geschreven worden ipv van 125 excl per week?
Nu kan ik toch niet weten of het om btw gaat in principe?
Groeten!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 feb 2013 23:10

Particulier of firmagewijs?

jens10
Topic Starter

#3 , 12 feb 2013 23:12

particulier.
Maar er word geschreven 125 excl per week ipv van 125 excl btw per week.
Maakt dat enig verschil?

Reclame

freelance

#4 , 12 feb 2013 23:23

Maakt geen enkel verschil .
Alle verkopen/verhuren/dienstverleningen of wat dan ook , die gericht zijn naar particulieren MOETEN prijzen afficheren die BTW INBEGREPEN zijn.
Dus u betaalt niet MEER dan de opgegeven prijs , zoniet dreigt u met de BTW inspectie en klacht bij het FOD Economische zaken .

edit : spellingsfout .
Laatst gewijzigd door freelance op 13 feb 2013 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance

#5 , 12 feb 2013 23:41

6 APRIL 2010. - Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming.

Art. 6. De aangeduide prijs moet de door de consument totaal te betalen prijs zijn, waaronder is begrepen : de belasting over de toegevoegde waarde, alle overige taksen en de kosten van alle diensten die door de consument verplicht moeten worden bijbetaald.

wanton

#6 , 13 feb 2013 18:38

Dus u betaalT niet MEER dan de opgegeven prijs , zoniet dreigt u met de BTW inspectie en klacht bij het FOD Economische zaken .
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

freelance

#7 , 14 feb 2013 00:32

Dus u betaalT niet MEER dan de opgegeven prijs , zoniet dreigt u met de BTW inspectie en klacht bij het FOD Economische zaken .
Het verhuurbedrijf maakt gebruik van een praktijk die kan gedefinieerd worden als :
"30° het economische gedrag van consumenten wezenlijk verstoren : een handelspraktijk gebruiken om het vermogen van de consument om een geïnformeerd besluit te nemen merkbaar te beperken, waardoor de consument tot een transactie besluit waartoe hij anders niet had besloten".
( wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming )

Note off topic : "Generalia verba sunt generaliter intelligenda " .

jens10
Topic Starter

#8 , 14 feb 2013 09:53

Dus eigelijk doen zij aan BTW-fraude of hoe moet ik dat zien?
Ben ik dat dan verplicht te melden aan de bevoegde instanties?

Jef 007

#9 , 14 feb 2013 12:37

zij doen niet aan BTW fraude als ze die BTW doorstorten aan de BTW administratie
ze lokken u enkel met een "kleinere prijs" naar huw winkel

freelance

#10 , 14 feb 2013 15:34

Jef 007 heeft volkomen gelijk . Als ze fraude plegen , kan jij NIET zien of weten , dat is een boekhoudkundige kwestie ( tussen de handelaar en de BTW administratie ) .
Maar je kunt hen wel dat fameuze artikel 6 onder de neus schuiven . Prijzen zijn INCLUSIEF BTW ( verplicht ) , en méér moet je niet betalen .

jens10
Topic Starter

#11 , 12 apr 2013 20:29

danku voor de info.
Nu komen ze af omdat ik toch zou moeten betalen.
Op dat document staat 125euro exclusief BTW maar ik heb er wel mijn handtekening onder gezet op da document.
Maakt dat enig verschil?

jens10
Topic Starter

#12 , 16 apr 2013 18:25

kan iemand mij helpen?

gebruiker

#13 , 17 apr 2013 12:30

Beste,

ik heb iets gehuurd en de kostprijs was 125per week zeiden ze mij.
Nu zie ik staan dat er staat 125 excl. per week.
Zoals reeds aangegeven wordt er wettelijk verstaan dat een prijs die je kreeg inclusief BTW is. De vermelding 'excl' kan in feite dan ook geen betrekkening hebben op een bijkomend BTW gedeelte, het woord 'excl' op zichzelf geeft niets aan waar het op slaat.

Ik zou hun een aangetekend brief sturen dat je afziet van dit contract nu blijkt dat waar je een contract voor tekende iets totaal anders blijkt te zijn dan wat het zou dienen te zijn, met als reden

- de wettelijke voorziene voorwaarde dat die prijs de BTW dient te bevatten, en nu blijkt dat ze na het ondertekenen van het contract iets totaal anders toepassen,

Hier een voorbeeld van een brief die je kan sturen:

http://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrie ... ns-dwaling" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat hier speelt is het begrip 'dwaling' (hetgeen kan leiden tot vernietiging van de onderliggende overeenkomst).
A. Een OVEREENKOMST kan nietig zijn in volgende omstandigheden:
Dwaling : Handelen als een normaal voorzichtig en redelijk persoon / handelaar in dezelfde omstandigheden geplaatst. De bewijslast is redelijk streng.
Bedrog : Art. 1116 B.W. Bedrog is een oorzaak van nietigheid van de overeenkomst, wanneer de kunstgrepen, door een van de partijen gebezigd, van dien aard zijn dat de andere partij zonder die kunstgrepen klaarblijkelijk het contract niet zou hebben aangegaan. Bedrog wordt niet vermoed, het moet worden bewezen. Art. 1117 B.W.Een overeenkomst die door dwaling, geweld of bedrog is aangegaan, is niet van rechtswege nietig; zij levert slechts grond op voor een vordering tot nietigverklaring of tot vernietiging, in de gevallen en op de wijze, bepaald in afdeling VII van hoofdstuk V van deze titel.
http://www.tussenstap.be/red_je_zaak/dwaling_en_bedrog" onclick="window.open(this.href);return false;
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

jens10
Topic Starter

#14 , 22 apr 2013 15:45

ik snap niet echt wat u hiermee bedoeld ook al wil ik u wel bedanken voor de uitleg die u mij geeft!
Mijn vraag is eigelijk simpel.
Ik heb iets gehuurd voor 2 weken.
125euro per week zeiden ze mij.
nu staat er op het document dat ik getekend heb 125euro excl
Moet ik nu die btw ook nog bij betalen,
of mag ik het houden bij de 250.
Want ze sturen mij al reeds aanmaningen om de btw ook te betalen!

bartvdv

#15 , 22 apr 2013 15:58

Je zal die btw moeten betalen. Ik zie echt niet in hoe je hier onderuit kan komen. Ongeacht wat hiervoor allemaal al is gezegd.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”