"Delegations to the EU"

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

"Delegations to the EU"

#1 , 20 feb 2013 13:45

De personen die hiertoe behoren zijn geen ambassadeurs doch worden aanzien als deel uitmakend van het diplomatisch corps van het land waar deze delegaties toe behoren.

Die delegaties hebben daarbij een uitgebreide staf die een arbeidscontract hebben met een Belgisch adres als dat van de werkgever (het is niet de respectievelijke ambassade die hun werkgever is).

Geen van deze allen ('diplomaten' tot staf/personeel) betaalt Belgische belastingen (zij betalen een 'notional tax' + sociale zekerheid aan het land waar de delegatie toe behoort). Lonen en vergoedingen worden hier uitbetaalt (zij wonen hier ook, alhoewel regelmatig zonder officiële inschrijving in het lokale bevolkingsregister).

Het gaat zelfs zo ver dat hun nationale interimkantoren (geen Belgische dus) aanwervingen verrichten voor deze delegaties.

Dit is geen internationaal organisme zoals Euratom of de EU.

Er wordt door deze werkgever ('delegation to the EU') melding gemaakt van het bestaan van een overeenkomst met België wat hier voor zou zorgen.

Deze 'overeenkomst' is evenwel niet bekend.

Ik heb hier reeds één persoon van dat systeem die zich vragen stelt. Welke (belgische) wettelijke basis belet de Belgische taxatie van de inkomsten die wel degelijk in België genoten worden vanwege een entiteit die een Belgisch adres vermeldt op alle documenten (inclusief arbeidscontracten) en belet het toepassen van de Belgische sociale zekerheid?

Aansluitend, gelet de tewerkstelling in België gebeurt, alhoewel niet formeel want betaald door een binnen België handelende entiteit (doch met eigen nationale fiscaliteit en sociale zekerheid), beschikt een dergelijk werknemer over de mogelijkheden van het Belgisch sociaal systeem (met inbegrip van het recht op Belgische werkloosheidsteun in het voorkomend geval)?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 20 feb 2013 19:30

Het antwoord is eenvoudig:

1. deze delegaties zijn qua statuut volledig vergelijkbaar met dat van de ambassades in ons land gevestigd
2. hun statutair personeel heeft de diplomatieke status
3. het ondersteunend personeel dat lokaal wordt aangeworven heeft geen dîplomatieke status en valt onder de Belgische sociale en fiscale wetgeving
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#3 , 20 feb 2013 19:48

Het antwoord is eenvoudig:

1. deze delegaties zijn qua statuut volledig vergelijkbaar met dat van de ambassades in ons land gevestigd
2. hun statutair personeel heeft de diplomatieke status
3. het ondersteunend personeel dat lokaal wordt aangeworven heeft geen dîplomatieke status en valt onder de Belgische sociale en fiscale wetgeving
Minstens voor een deel is er een probleem, waar tijdelijk personeel aangeworven wordt (een paar weken tot een paar maand) via hun nationale interimkantoren. Er mag dan wel een contract afgesloten worden op een Belgisch adres voor deze delegatie, maar een statutair ambtenaar kan je deze tijdelijken toch nooit noemen?

Het probleem stelt zich juist voor iemand die zich in die situatie bevindt waar een probleem vermoed wordt of dit wel legaal is ingevolge de Belgische wetgeving (het is hier geenszins een detachering want een Belgisch adres als werkgever). Betrokkene riskeert dus na datum van een navordering te krijgen van de Belgische fiscus én sociale zekerheid.

Wat doe je met de bepalingen van dubbelbelastingverdragen? Het gaat hier toch over vaste inrichtingen want verbonden aan het moederland van deze delegaties?
Niettegenstaande de bepalingen van paragraaf 1 zijn beloningen verkregen door een inwoner van een overeenkomstsluitende Staat ter zake van een in de andere overeenkomstsluitende Staat uitgeoefende dienstbetrekking slechts in de eerstbedoelde Staat belastbaar, indien :



a) de verkrijger in de andere Staat verblijft gedurende een tijdvak of tijdvakken die tijdens enig tijdperk van twaalf maanden dat aanvangt of eindigt tijdens het betrokken belastbaar tijdperk een totaal van 183 dagen niet te boven gaan; en



b) de beloningen worden betaald door of namens een werkgever die geen inwoner van de andere Staat is; en



c) de beloningen niet ten laste komen van een vaste inrichting die de werkgever in de andere Staat heeft.
Het gaat hier zelfs niet over ambassades, dus waarom stelt dit geen probleem zelfs voor de statutaire ambtenaren?
4.2.2. De rechtbank is evenwel van oordeel dat de fictie van de extraterritorialiteit van de ambassadegebouwen niet doorwerkt in het Belgisch fiscaal recht. Gebouwen van de diplomatieke zendingen zijn weliswaar onschendbaar ten behoeve van de noodzakelijke onafhankelijkheid voor de uitoefening van hun diplomatieke functies, dit impliceert echter nog niet dat met oog op de toepassing van de Belgische belastingwetgeving een buitenlandse ambassade een stuk buitenlands grondgebied is.

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

Eiser is inwoner van België en werkt in de ambassade die in Brussel is gelegen; hij is derhalve in België belastbaar (artikelen 3 en 5 WIB 92).
In dit geval gaat het over iemand met niet-Belgische nationaliteit doch met woonstadres in België.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#4 , 08 mar 2013 15:48

Ondertussen heb ik het onderliggend 'contract' verkregen.

Sociale bijdragen gebeuren aan de Belgische sociale zekerheid, maar qua fiscale afhoudingen gebeuren die aan het land waar de delegatie toe behoort. Hierbij wordt verwezen naar het dubbelbelastingverdrag tussen beide landen.

Er bestaat een Consulaire overeenkomst tussen beide landen (waar het contract echter niet naar verwijst) waarbij er "consulaire bedienden" voorzien worden die vrijgesteld zijn van het betalen van personenbelasting in België.

Die vrijstelling is niet alleen van toepassing voor louter 'statutaire ambtenaren', maar ingevolge het Verdrag van Wenen inzake consulair verkeer dd 24 APRIL 1963 worden omschreven als consulaire bediende : iedere persoon die werkzaam is bij de administratieve of technische dienst van een consulaire post. Je hebt daarnaast eveneens consulaire ambtenaren : iedere persoon, waaronder begrepen het hoofd van een consulaire post, aan wie in die hoedanigheid de uitoefening van consulaire werkzaamheden is opgedragen.

Hun inkomsten verbonden aan hun consulair werk zijn vrijgesteld van belasting in België ten gevolge van ditzelfde verdrag:

Art. 49. Vrijstelling van belasting.
1. Consulaire ambtenaren en consulaire bedienden alsmede hun inwonende gezinsleden zijn vrijgesteld van alle belastingen en rechten, zowel persoonlijke als zakelijke, hetzij landelijke, dan wel gewestelijke of gemeentelijke belastingen, met uitzondering van :
a) indirecte belastingen, die normaal in de prijs van de goederen of diensten begrepen zijn;
b) belastingen en rechten op particulier onroerend goed dat gelegen is op het grondgebied van de verblijfstaat, met inachtneming van de bepalingen van artikel 32;
c) door de verblijfstaat geheven successierechten en rechten van overgang, onder voorbehoud van de bepalingen van lid b van artikel 51;
d) belastingen en rechten op particulier inkomen, daarbij inbegrepen vermogenswinsten, waarvan de bron gelegen is in de verblijfstaat en vermogensbelastingen op in handels- of financiële ondernemingen in de verblijfstaat belegd vermogen;
e) heffingen wegens bepaalde verleende diensten;
f) registratie-, griffie- en hypotheekrechten en zegelrecht, behoudens het bepaalde in artikel 32.
2. De leden van het bedienend personeel zijn vrijgesteld van belastingen en rechten op het loon dat zij voor hun diensten ontvangen.

Indien ze hun overeenkomsten zouden opstellen, verwijzend naar dit Verdrag van Wenen, dan zou het overduidelijk zijn wat er van toepassing is.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”