Kind ten laste - feitelijk koppel

.xx.
Topic Starter

Kind ten laste - feitelijk koppel

#1 , 30 mar 2013 19:27

Wanneer een feitelijk samenwonend koppel samen een kind heeft, dient men bij de aangifte te kiezen bij welke partner het kind fiscaal ten laste wordt aangegeven.
Is deze keuze definitief? Maw MOET men, indien men ooit voor de ene partner heeft gekozen, bij elke volgende aangifte het kind bij deze partner ten laste aangeven?
Kan men bij elke nieuwe aangifte, jaarlijks deze keuze maken?
Stel dat bv het inkomen van de ene partner (vanaf) een bepaald jaar hoger wordt, kan men dan veranderen bij wie men het kind ten laste aangeeft?

Dank voor jullie antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 31 mar 2013 00:04

Dat maakt bij de afrekening uiteindelijk geen enkel verschil , bij welke partner dat kind aangegeven wordt. De werkgevers zullen u die vraag stellen , gewoon om daar rekening mee te houden voor de af te houden voorheffing. Best is dat elk jaar dezelfde partner aan te duiden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

.xx.
Topic Starter

#3 , 31 mar 2013 09:23

Aangifte ktl hoeft dus niet perse bij de ouder waarop dit op de loonbrief staat vermeld?
Is het niet zo dat dit bij het hoogste inkomen mt worden aangegeven?
Dank!

Reclame

wanton

#4 , 31 mar 2013 17:16

Is een veel gebruikt principe , maar moet niet. Wordt door de administratie wel gedaan indien er slechts één belastingbrief is voor het ouderlijk koppel.
Feitelijk samenwonenden hebben elk nog een aparte aangifte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”