Beroepskosten eenmanszaak

segersbenny
Topic Starter

Beroepskosten eenmanszaak

#1 , 23 apr 2013 13:17

Beste,

Stel, ik heb een eenmanszaak en ik wil mijn auto afschrijven over een aantal jaren op mijn personenbelansting.
Wat gebeurt er eens de auto volledig afgeschreven is?
Mag ik deze gewoon als tweedehands wagen verkopen?
Moet ik hier dan bijkomende belastingen op betalen?

Stel dat ik een telefoon aankoop en deze als beroepskost inbreng.
Mag ik deze dan ook verder verkopen als privé-eigendom?
Mag ik bijvoorbeeld meerdre telefoons aankopen als ik dat wil of is er een limiet?

Vriendelijke groeten,
Ben

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako

#2 , 23 apr 2013 15:24

Je kan voor de wagen je werkelijk beroeps % in kosten brengen , (dit % is afh. van je concrete situatie, en moet je kunnen verantwoorden)
Is dit vb 50%, dan zal je bij de verkoop van je wagen ook op 50% van de verkoopwaarde belast worden, wat logisch is, de kosten trek je voor 50% af, dan zal ook 50% van de opbrengst belast worden.
Afhankelijk van hoe de wagen is aangekocht (als particulier of op BTW-nr) moet je deze natuurlijk mogelijks ook verkopen met BTW...

In principe idem voor je GSM, hoewel je dit wel kan bekijken in functie van de waarde van het toestel. (Smartphone vs "25€-toestel")
En je mag "zoveel" telefoons aankopen als je beroepsmatig kan verantwoorden. Ben je een eenmanszaak met 10 man personeel, en deze hebben allemaal een gsm nodig voor hun beroep kan je 10 gsm's waarschijnlijk perfect verantwoorden.
Ben je vb schrijnwerker kan je mogelijk perfect een goedkope "25€-gsm" verantwoorden voor op de werf, en een duurder toestel (smartphone) welke hij thuis/bij klanten gebruikt om vb zijn mails te lezen en planning te maken. Mogelijk zijn 2-3 "25€ gsm's" per jaar in kosten zelfs te verantwoorden omdat deze door de aard van zijn werk wel eens durven sneuvelen...

Ontwerp je daarentegen als zelfstandige thuis vb websites dan kan je volgens mij moeilijk de aankoop van meerdere gsm's verantwoorden (tenzij je natuurlijk kan aantonen dat ze defect zijn). Als zelfstandige gsm's voor heel het gezin/familie aankopen zal dus niet aanvaard worden bij een controle...

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”